Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tvist om jack i bildskärm – nu ska kunden få en ny teve

Mannen upptäckte ett jack i tevens bildskärm, redan när han försiktigt packade upp den.
Butiken i Stockholm hävdar att han själv orsakat skadan, men nu rekommenderas företaget att kompensera Ludvikabon.

Annons

Ludvikabo anmälde saken till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Nu vinner han alltså tvisten.

Det var i december 2015 som Ludvikabon fick en teve för nästan 9000 kronor hemskickad. Han öppnade kartongen och upptäckte genast att bildskärmen hade ett litet jack. Då packade mannen genast ner teven igen, och lämnade in den till företagets butik i Västerås. Efter en tid fick han ett kostnadsförslag på ungefär 7 900 kr för reparation, men krävde pengar till en ny teve - fem personer såg ju jacket när han öppnade förpackningen.

Leverantören påpekar att emballaget inte var skadat, alltså var det ingen fraktskada eller lagerskada. Företaget ifrågasätter de vittnen som kunden har eftersom de står i beroendeställning till mannen.

ARN går dock på Ludvikabons linje. Det framgår av utredningen att teven har en skada och att denna visat sig redan i anslutning till leveransen. Ett fel som visar sig inom sex månader efter att en vara avlämnats ska anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat bevisas. Kunden bör alltså få en nya teve utan extra kostnad.

Mer läsning

Annons