Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tunnlar nytt argument mot HVDC i Sydlänken

Annons

I Aktuellt om Sydlänken nummer 6, juni 2007 så framförs en rad nya argument och påståenden i en intervju med projektledaren Thomas Benselfeldt. I intervjun framhåller han vikten av att inte fatta förhastade beslut.

Han förvarnar om att projektet blir senarelagt, den planerade byggstarten har varit 2011:

"Men som det ser ut nu är det mycket sannolikt att byggstarten kommer att senareläggas"

Och nu påstår projektledaren att HVDC kabeln blir dyrare:

"Vi har tidigare sagt att det skulle bli cirka 30 procent dyrare att anlägga markkabel men som det ser ut nu kommer det att bli avsevärt mycket dyrare".

Faktarutan i Aktuellt om Sydlänken är avslöjande. I beskrivningen av luftledningen håller man en strikt neutral faktaton medan "markkabel för likström" kryddas med värderande ord där man skjuter in sig på ett enligt ABB före detta problem, skarvningen:

"Den väger cirka 10 kg per meter och måste skarvas varje kilometer".

Och så har man hittat ett nytt problem, man måste bygga tunnlar för kabeln:

"Vid korsningar av vägar mm måste speciella anläggningsarbeten och åtgärder utföras som exempelvis tunnlar."

ABB har föreslagit att kabeln ska läggas i dikesrenen eller järnvägsbanken för att spara mark. Svenska Kraftnät skriver istället:

"När kabeln är i drift behövs en trädfri gata ovan jord om cirka 10 meters bredd".

Fakta: Tunnel

Underjordisk transportväg (för bil, tåg) eller distributionsled (för vatten, avlopp, gas, olja, kablar). Tunnlar kan drivas både i berg och i lösa jordmassor. I jordmassor byggs ytliga tunnlar upp av byggelement efter utgrävning och övertäckning.

Källa: Nationalencyklopedin

Mer läsning

Annons