Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stor besvikelse hos ABB

/
  • ABB är internt mycket besvikna på Svenska Kraftnäts upphandling av Sydvästlänkens södra del som Alstom vann trots att de inte kan tekniken som ellänken ska byggas med. Det handlar om Svenska ABB:s största prestigeförlust och ABB lämnade lägsta anbud i första omgången.

Franska Alstom snuvade ABB på det största prestigeprojektet i Sverige på 60 år trots att ABB först lämnade det lägsta anbudet.
Nu talar tidningens ABB-källor anonymt ut och varnar för ett nytt Hallandsåsfiasko som kommer att stå skåningarna dyrt.

Annons

2003 lamslogs södra Sverige och östra Danmark av ett strömavbrott. Redan när den första av Barsebäcks kärnkraftverk stängdes 1999 stod det klart att stamnätet mellan Hallsberg och Skåne behövde förstärkas. Industrin och befolkningen i södra Sverige behöver sin elkraft även utan kärnkraft.

I november 2005 beslutade Svenska Kraftnät, SVK, att bygga ledningen som skulle vara i drift 2011, men nu blir det i slutet av 2014, eller...

ABB var tidigt ute och ville bygga med likströmskabel i marken.

Nu när upphandlingen är klar står det klart att Svenska ABB missat det viktigaste kraftprojektet sedan stamnätet byggdes i Sverige för 60 år sedan och fick nöja sig med markkabeln. ABB missade världens tekniskt sett mest avancerade HVDC-stationer.

Hur kunde det gå så illa? Tidningen har tagit ut upphandlingsprotokollet och pratat med förtvivlade ABB:are om varför det gick snett.

ABB lämnade lägsta budet på HVDC-stationerna när Svenska Kraftnät tog in anbuden från ABB, Alstom och Siemens.

ABB:s bud när förhandlingarna inleddes var 2175 miljoner kronor och Alstoms 2199 miljoner. Siemens bud var 2477 miljoner kronor och Siemens föll ifrån också av ett annat skäl, man skulle inte klara av den korta leveranstiden.

Första prövningen kom i september. SVK ville ha en byggnad ytterligare och i september höjde ABB budet med 95 miljoner, Siemens med 56 och Alstom sänkte med 42 miljoner. Plötsligt var Alstoms bud lägst.

– Vi kommer aldrig att kunna bevisa något, det säger sig självt att när en byggnad tillkommer så blir det dyrare så Alstom fick säkert en vink om att sänka, säger en ABB-källa.

När slutbuden prövades i december så låg Alstom med ett vinnande bud på 2180 miljoner och ABB låg 115 miljoner högre.

Ordern som skulle ha gett så många nya jobb i Ludvika hamnade i stället i Alstoms HVDC-stad Stafford med 1500 anställda. Där annonserar man nu efter 125 nya HVDC-medarbetare. Den del av Alstoms order som hamnar hos Alstom i Västerås är värd 560 miljoner kronor och enligt tidningen VLT så blir det nya jobb också där.

ABB har valt att inte överklaga.

– Riskerna är för stora. SVK och ABB har många gånger haft svårt för varandra så vi vill inte riskera relationerna med en öppen strid.

Däremot så valde ABB att skicka en delegation till SVK med Sverigechefen Johan Söderström och HVDC-chefen Per Eckemark i spetsen efter avslutad upphandling. De träffade generaldirektör Mikael Odenberg, tekniska direktören Ulf Moberg och inköpschef Hans Lundin som ansvarat för upphandlingen.

Där gick ABB:arna igenom sin kritik då man anser att SVK inte analyserat anbudsgivarnas förluster och ABB:arna är mycket missnöjda med att Svenska kraftnät inte värderat det så kallade HVDC VSC-kunnandet till en enda krona.

– Alstom har ingen kommersiell erfarenhet på VSC-tekniken än. Siemens har fyra VSC-projekt under leverans och ett VSC-projekt i kommersiell drift under 250 kilovolt. ABB har en VSC i drift över 250 kilovolt och fyra under leverans samt 14 VSC-projekt under 250 kilovolt i kommersiell drift. ABB:s kunnande var inte värt någonting.

– Kunnandet har vi systematiskt byggt upp under 15 års tid, det här är avancerad teknik.

– SVK har dessutom räknat fel på förlusterna, exempelvis på transformatorernas tomgångsförluster. Alstom har uppgivit förluster lägre än vad som är tekniskt möjligt. Det har vi talat om för SVK. Nu hävdar SVK i upphandlingsprotokollet att när de viktat in förluster och annat, att det skilde 4,5 procent i pris mellan oss och Alstom. Vi kan visa att det skiljer en procent med förlusterna och generaldirektören var tagen på sängen när han hörde det.

– Att i det läget välja Alstom som saknar erfarenhet och tro att de klarar leveranstiden är en gåta för oss.

– Så har vi dessutom fått höra från Alstom att de tar förlusterna som böter sedan. Det viktiga för dem var att få en referensorder eftersom de inte har någon anläggning med så kallad VSC-teknik i kommersiell drift. Det här liknar väl mest det som hände med borren i Hallandsås. Tunneln är inte klar än och vi är rädda för att historien upprepar sig för skåningarna, säger tidningens ABB-källor som inte tror att Alstom klarar att sätta länken i drift i slutet av 2014 som utlovats.

Mer läsning

Annons