Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Statsbidrag till bygget av gångbro

EU lovade på ett tidigt stadium att bidra med 11 595 000 kronor.
Nu står det klart att kommunen även får ekonomiskt stöd från staten för byggandet av gångbron över riksvägen och järnvägsspåren.

Annons

– Trafikverket kommer att gå in med 4,3 miljoner kronor till gångbron, berättar Lars Nord vid Trafikverkets enhet för planering i Falun.

Tidigare har det sagts att bron får kosta maximalt 23,2 miljoner och där kommunen och EU skulle dela på kostnaderna.

Kommunen har utvärderat de fyra skissförslag som konsultföretag lämnat in och fastnat för ett förslag från Tyréns.

Det förslaget, som troligen kommer att arbetas om i vissa delar, innebär en 145 meter lång och tre meter bred bro i stål och betong. Tyréns har beräknat kostnaden för "sin" bro till 15 - 18 miljoner kronor och sedan tillkommer en del kringkostnader.

Tyréns påpekade dock att ur miljösynpunkt skulle en träbro vara ett bättre alternativ. En sådan skulle kosta 25 - 30 miljoner, enligt Tyréns, och frågan är nu om ansvariga i kommunen kommer att utreda alternativet med träbro mera grundligt när man får mer bidrag till projektet.

– Nej, en träbro handlar ju om helt andra pengar så det vi planerar för är en bro i stål och betong, säger kommunalrådet Maria Strömkvist (S).

I den treåriga investeringsbudget som kommunfullmäktige antog i november, avsattes sammanlagt 11,5 miljoner till broprojektet. Tre miljoner 2012 och 8,5 miljoner 2013.

Nu skulle det alltså kunna räcka med totalt 7,2 miljoner – men kommunalrådet förmodar att hela det anslagna beloppet kommer till användning ändå.

– Det ska ju göras anslutningar till bron och en vall närmast Väsman, noterar hon. Dessutom finns planer på att dra om Kajvägen så den får en sträckning närmare kvarvarande järnvägsspår. Något som är kostnadsberäknat till minst 400 000 – 500 000 kronor.

Kom det som en glad överrakning att Trafikverket bidrar med 4,3 miljoner?

– I idéstudien lovade dåvarande Banverket och Vägverket (som nu är sammanslaget till Trafikverket) att vara med och betala gångbron. Men vi visste inte hur mycket de skulle bidra med, svarar Strömkvist.

För Trafikverket spelar det ingen roll om det blir en bro i stål och betong eller i trä.

– Vi har bara sagt att de får 4,3 miljoner för byggandet av gångbron, klargör Lars Nord.

Mer läsning

Annons