Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Spendrups slog nytt försäljningsrekord i juni

Annons

Spendrups varumärken fortsätter att ta marknadsandelar visar Spendrups siffror i ett 12-månadersperspektiv. Spendrups Bryggeri går framåt inom gräns-, dagligvaru- och servicehandeln och på Systembolaget.

Enligt Spendrups så är Loka fortfarande marknadsledande trots att Carlsberg slagit samman sina två vattenvarumärken under Ramlösanamnet. Carlsberg lanserar i rask takt nya Ramlösaprodukter.

- Vi behåller marknadsledarskapet visar våra tolvmånaderssiffror och vi är jätteglada. Men vi ser att det händer saker med satsningen på nya Ramlösaprodukter så siffrorna för helåret blir säkert annorlunda.

- Den rådande hälsotrenden påverkar försäljningssiffrorna positivt för vårt Loka, men även fler smarta förpackningslösningar. I april lanserade vi multipacket 12 x 33 cl och konsumenterna har till vår glädje tagit detta till sitt hjärta. Säljdrivande Loka-kampanjer är ytterligare en anledning, säger Ekman.

På en fortsatt växande vattenmarknad (+ 10,4 i volym) i är Loka fortsatt störst på smaksatt kolsyrat vatten och behåller marknadsledarskapet inom dagligvaruhandeln med 21,5 (21,6) procent i volymandel.

På Systembolaget har Spendrups första halvåret i år sålt närmare 19 miljoner liter jämfört med 16,5 miljoner liter första halvan av 2006 som också var rekordår. På Systembolaget är Mariestads det näst mest sålda ölvarumärket och Norrlands Guld ligger på en fjärde plats.

Spendrups mest kända varumärkena Norrlands Guld och Loka ligger högst på listorna över försäljningsframgångar, tätt åtföljda av Mariestads och Heineken.

Spendrups export av öl, som domineras av försäljning till gränshandelsbutiker i norra Tyskland, ökade drygt 50 procent och svarar nu för 30 procent av företagets totala starkölsvolymer.

Inom dagligvaruhandeln är folkölet Norrlands Guld 3,5 fortsatt marknadsledande med 13 (14,1) procent i volymandel. Inom servicehandeln behåller Norrlands Guld marknadsledarskapet och ökar volymandelen till 25,5 (24,7) procent.

Spendrups jobbar intensivt med att marknadsföra Norrlands och Loka vilket kan förklara att Spendrups utmanar danska Carlsberg om att vara marknadsledande bryggeri i Sverige.

Mer läsning

Annons