Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Spendrups förlorade i vattenkriget

Annons

Spendrups Bryggeri AB:s delårsrapport visar att bryggerikoncernen med mördande reklam ökar sin omsättning med elva procent jämfört med samma kvartal 2006. Omsättningsmässigt är årets första kvartal Spendrupskoncernens bästa men man hade påskförsäljningen på sin sida.

Spendrups ökade sin försäljning 9 procent första kvartalet. På den svenska marknaden försvarar man envist sin marknadsandel på öl och vinner lite läskvolym,er hos ICA. Det är exporten som håller upp farten. Gränshandeln fortsätter att utvecklas och ökade med drygt 50 procent och svarar nu för hela 30 procent.

Svensk bryggerimarknad ökade 5,5 procent, varav öl och läskmarknaden steg med 3 procent och vattenmarknaden fortsatte att öka, denna gång med hela 18 procent. Det är på vattenmarknaden kampen om struparna är som hårdast.

Störst på den svenska vattenmarknaden var Loka från Spendrups störst med 27 procent under 2006. På andra plats ligger Ramlösa från Carlsberg med 23 procent och på tredje plats ligger Vichy Nouveau, också från Carlsberg, med 12 procent.

Under det första kvartalet så lade Carlsberg om sin vattenstrategi. Spendrups tappade som väntat marknadsandelar. Carlsberg slog samman sina två varumärken Ramlösa och Vichy Nouveau och blir därmed nummer ett.

Men det är på vatten som det finns mest pengar att tjäna så Spendrups kommer nog att ge Carlsberg läxan att ett plus ett inte blir två när man slår samman varumärken. Men Coca-Cola och dagligvaruhandeln vill också tjäna pengar i vattenkriget som kommer att bli otroligt hårt de närmsta åren.

Som brukligt visar den första kvartalsrapporten ungefär nollresultat. Det är på sommartörsten det blir vinster att hämta.

Spendrups redovisar att de investerat rekordmycket, 49 miljoner. Det är Grängesberg som gäller. I förfjol var det lagret, i fjol återvinnings-PET-linjen och i år så bygger man bort flaskhalsar i brygghuset, installerar fler lagertankar och höjer kapaciteten i tappningen.

Fakta: Spendrups 1:a kvartal under fem år

2007 2006 2005 2004 2003

Omsättning (miljoner kronor) 654 599 562 551 612

Dryckesskatter 174 166 147 144 176

marknadsandel öl % 28 28,2 25,5 26,3 28,9

marknadsandel vatten % 30 31,5 31,1 36,4 37,7

marknadsandel läsk % 12 10 13,2 14,3 14,8

Mer läsning

Annons