Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Spendrup nära tremiljardersvallen

Annons

Faktureringen steg nästan 6 procent och man fortsätter att ta marknadsandelar på öl och så ökade ölexporten till gränshandeln ytterligare 10 procent.

Vinsten ökade med 26 miljoner till 96 miljoner kronor.

Den svenska marknaden för bryggeriprodukter ökade med 6 (-3) procent under 2006. Starkt bidragande var vattenmarknaden som steg med 15 (8) procent, delvis till följd av den varma och utdragna sommaren.

Ölmarknaden ökade med 3 (-2) procent. Starkölskonsumtionen ökade medan konsumtionen av svagare öl fortsätter att minska.

Spendrups ölvolymer i Sverige ökade drygt 7 procent vilket resulterade i fortsatt ökade marknadsandelar. Man har nu 28 procent (27).

Konkurrensen på vattenmarknaden hårdnade under året. Trots det ökade Spendrups volymer med 13 procent. Spendrups marknadsandel på 32 procent försvarades.

Spendrups enda problemet är läsken där man nu är nere i 10 procent av marknaden.

Spendrups goda tider syns i investeringsprogrammet där man 2006 investerade 126 miljoner (117 miljoner) och investeringen gällde främst den nya tappningslinje för plastflaskor i Grängesberg.

Mer läsning

Annons