Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skifte vid ratten på välkänt Ludvikaåkeri

/
  • Visserligen är det Scania som gäller hos Busks åkeri men det började med Volvo för Bengt Busk. Den är från 1958 och av modellen Viking, försedd med en diesel på 115 hästkrafter. När Bengt köpte den hade den ägts av Billerud i Fredriksberg. Sonen Kenneth föredrar lite modernare bilar nu när han tar över åkeriet.
  • Skifte på åkeriet i Östansbo. Kenneth Busk styr nu företaget om pappa Bengt kan tänka sig att släppa ratten.
  • Kenneth Busk
  • Bengt Busk

Bengt Busk började köra lastbil åt sin farbror på tidigt 60-tal och startade efter ett par år eget. På den tiden var mjölkkörningar den bärande verksamheten.
När sonen Kenneth nu tagit över det välkända åkeriet är det industritransporter samt uppdrag inom miljö och återvinning som dominerar.

Annons

– På den tiden fanns det mejerier på flera ställen i Dalarna. Här i Ludvika låg det i Nissbo, där Järnmagasinet nu håller till, upplyser Bengt Busk, som kom att transportera mjölk i 39 år.

2004 var åkeriet som störst med 18 bilar. Nu har Busk Frakt AB fyra bilar, grävmaskiner och ett otal containrar och rullflak .

Som 70-åring tycker Bengt Busk det är skönt att få ta det lite lugnare och speciellt som sonen Kenneth visade intresse av att driva åkeriet vidare.

– Det är klart att jag funderade ett tag. Där skillnad att köra åt sig själv till att ha ansvar för flera anställda, säger Kenneth, vars bröder Jörgen och Stefan också är i branschen. Men ingen av dem aspirerade på pappans åkeri.

Men hade det inte varit en bra lösning om dina tre grabbar gemensamt tog hand om företaget?

– Nej, vet du vad. Jag skulle aldrig sätta dom på ett delat ägande. Det är som att tigga om problem. Nej, det är bäst om en får bestämma, hävdar Bengt Busk, som lika lite skulle vilja fortsätta leda företaget tillsammans med Kenneth.

– Jag kan tänka mig att vara moraliskt stöd och hjälpa till om det behövs men man ska aldrig var två styrmän på en båt. Det går inte.

Kenneth har köpt rörelsen av sin far medan Bengt fortfarande äger fastigheten.

Att Ludvika står och faller med ABB är ett påstående som för många blivit en sanning.

För Bengt Busk har Asea och senare ABB varit en gigantisk motor kring vilken mycket snurrar, inte minst inom transportsektorn.

– Tänk alla företag som fått jobb åt ABB och som i sin tur behöver körningar. Det blir som en kedjereaktion.

Där Busks åkeri ligger var det en gång i tiden en stenig kohage.

– Marken tillhörde Östansbo gård och när vi fick möjlighet att köpa det vi behövde i mitten på 70-talet flyttade vi på stenblock som var stora om mindre personbilar. Det var jobbigt men det gick, konstaterar Bengt.

Kenneth tänker inte göra några större förändringar i verksamheten nu när han blivit chef.

– Nej, det finns ingen anledning. Möjligen kommer vi att satsa på uthyrning av maskiner av olika slag. Vi behöver också byta ut en del av våra bilar.

Och som det varit sedan mitten på 90-talet hos Busks åkeri verkar också Kenneth föredra Scania framför Volvo när det gäller bilparken i garaget.

Mer läsning

Annons