Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Reparation av "Dalporten" kostar miljoner

/

Senare i januari tar Trafikverket beslut om vilket alternativ som ska förordas när det gäller reparationerna av de två viadukterna efter riksvägen.

Annons

– Vår konsult har tagit fram några förslag. Det billigaste alternativet kommer att medföra kostnader på troligtvis runt tio miljoner kronor. Det dyraste har kostnadsberäknats till 15, 20 miljoner. Men de här siffrorna ska tills vidare tas med en nypa salt

Det säger Daniel Hallberg, broförvaltare vid Trafikverket i Gävle.

"Dalporten" och den andra viadukten närmare Grängesbergs centrum måste rustas för att säkra framtida järnvägstransporter.

– Salt har trängt in i konstruktionen och det angriper betongen och armeringen. Saltet måste vi få bort och vissa delar av armeringen kanske behöver bytas ut, förklarar Hallberg.

Arbetet förmodas bli tidsödande och Hallberg tror att vägen kommer att vara avstängd under en period om minst sex månader. Däremot ska tågtrafiken kunna gå som vanligt.

Under reparationstiden måste trafiken på riksvägen ledas om över gamla Express Dynamits område. Hallberg gissar att det kan röra sig om en sträcka på cirka 500 meter.

Inblandade tjänstemän kommer att utreda om nya vägdragningen ska vara av tillfällig karaktär eller om man ska satsa på en ny sträckning som blir permanent.

– Personligen tycker jag att det vore bra om det kan bli en permanent lösning, bland annat med tanke på att Dalporten har en begränsad funktion. Mötande fordon måste ju stanna om det kommer ett högt fordon från andra hållet och det är inte optimalt, säger Daniel Hallberg.

Lars Nord vid Trafikverkets enhet för planering i Falun, verkar vara inne på samma spår.

– Visst är det en kittlande tanke att göra en omläggning av vägen som blir permanent.

Hur det än blir med den saken lär arbetena med bron och nya vägsträckningen inte bli aktuella i närtid.

– Jag har väldigt svårt att tänka mig att vi skulle komma i gång med detta i år. Jag skulle tro att det dröjer några år, säger Daniel Hallberg.

Mer läsning

Annons