Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Piren sväljer mer sten än beräknat- men i påskveckan ska det vara klart

/
  • Mer än väntat. Peter Jansson från Maserfrakt, som på entreprenad tagit på sig att frakta bergmassorna från Skackelbacken, konstaterar att det går åt mer än vad som preliminärberäkningarna pekat på.
  • Varit med om värre. Stefan Busk kör ett av fordonen men sten från Grängesberg till Ludvika. Även om backspeglarna inte räcker ibland klarar han att backa med rutin och känsla.
  • Snart i mål. Det är inte långt kvar till markeringen, som visar var stenpiren ska ha sitt slut. Därmed är grunden lagd till Ludvika motorbåtsklubbs nya hamn vid Väsman, som kommer att omfatta 200 båtplatser och bli närmaste granne med den nyra restaurangen Piren. 30-35 stenlass går varje dag från upplaget på Skackelbacken i Grängesberg och i påskveckan beräknas jobbet vara klart.
  • I sjön. Ännu ett lass med berg från Grängesberg har hamnat i Väsman och stenpiren har avancerat ytterligare en liten bit.
  • Tappat räkningen. Mattias Bodare lastar bilarna på Skackelbacken. Själv har han inte räkning på dem men Peter Jansson på Maserfrakt har bättre koll. Det blir 30-35 bilar om dagen han fyller.

Annons

I takt med att Maserfrakts bilar tömmer sina lass växer pirarmen meter för meter ut i sjön och ska bli 165 meter när den är klar.

- Jag räknar med att vi ska bli klara i påskveckan.

Stefan Busk är en av chaufförerna som skickligt backar sin bil med dubbelaxlat släp ut på den smala piren. Det är en härlig vårvinterdag med flödande sol.

- Det är lite krångligt eftersom backspeglarna inte räcker till. Men jag har varit med om värre, säger Stefan och ler.

Efter att först ha tömt släpet kör Stefan tillbaka ett stycke på piren, lossar släpet för att därefter backa ut igen och tömma dragbilen.

Så här håller det på, måndag till fredag, sju till fyra.

- Det blir 30-35 lass per dag. Vi har fem bilar med släp igång, upplyser Peter Jansson.

Dessutom en grävmaskin i Grängesberg och en på piren.

Varje transport får i genomsnitt med sig 18 kubikmeter, vilket innebär en vikt på mellan 30 och 35 ton.

Eftersom piren ska klara av att stå emot när stormvindar från norr piskar upp Väsmans vatten försöker pirbyggarna få de kraftigaste stenblocken ut mot sjön.

Den ska fungera både som vågbrytare och hemmahamn för cirka 200 båtar.

Basen, på cirka fyra meters djup, blir 21 meter. Därefter smalnar piren av för att på toppen få en bredd på 3.5 meter.

Peter Jansson konstaterar att det går åt mer fyllnadsmaterial än man räknat med från början.

- Det kan ju ha med bottensedimentet att göra.

Innan pirbygget satte igång gjordes beräkningar på att det skulle behövas 12 000 kubikmeter sten, en siffra som alltså är på väg att överträffas.

Det som en gång var en stor bergknalle mellan Spendrups och Parkskolan i Grängesberg blir nu stommen till den nya båthamnen i Ludvika.

När berget sprängdes för Spendrups expansions skull gick kommunen in och köpte sprängstenen och fraktade ut massorna ut på Skackelbacken för framtida behov. Det projektet kostade kommunen cirka två miljoner kronor.

På Skackelbacken är det Mattias Bodare som med sin grävmaskin lastar bil efter bil.

- Jag håller inte räkning på hur många det blir på en dag. Det är bara att blunda och köra, skojar Mattias.

Och nu låter kommunen Ludvika motorbåtsklubb gratis ta det fyllandsmaterial man behöver till sina nya pir och hamn. Men transporterna mellan Grängesberg och Ludvika får klubben själv stå för.

I en artikel i Nya Ludvika Tidning förra månaden rapporterade klubbkassören Anne-Sofie Carlsson att bara pirbygget kommer att kosta cirka två miljoner kronor.

Mer läsning

Annons