Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Oppigårds ökar 886 procent

Annons

Bland de större svenska bryggerierna går det sämst för Kopparbergs som volymmässigt tappat 18 procent av försäljningen visar Systembolagets siffror, man är nere en marknadsandel på öl på 15,3 procent. På cider försvarar man sin andraplats och sin femtedel av systembolagsmarknaden. Men det är ändå otroligt fina siffror då Kopparbergs ölvarumärke nummer ett, Sofiero Original fortsätter att vara ohotad etta på Systembolags topplista.

Systembolagstvåan Spendrups håller på att bli omsprungna av lågprissatsande Åbro. Åbros ölvarumärke Kung har gått förbi Spendrus Norrlands Guld som är nummer tre på Systembolagstoppen. Spendrups varumärke Mariestads försvarar sin andraplats trots att det är ett av de få smakrika och högt prissatta öl som finna på topplistan.

Spendrups volymer fortsätter att öka, runt tio procent. Spendrups har 18,3 procent av ölmarknaden och 17,9 procent av cidermarknaden.

Åbro har ökat sina volymer med 58 procent första kvartalet och man har 17,4 procent av ölmarknaden och 16,1 procent av cidermarknaden.

Danska Carlsberg som innan de tog över Pripps och Falcon hade halva marknaden noterade första kvartalet en marknadsandel på öl på 28.8 procent och på cider med 24,0 procent. Raset har upphört. Carlsbergs återlansering av varumärket Pripps Blå ger resultat.

Men det finns en växande marknad för de svenska småbryggerierna som satsar på smakrika öl. Oppigårds Bryggeri har en liten konkurrent i Nynäshamns Ångbryggeri som ökade volymerna ännu mer, med hela 1064 procent. De småspelare på marknaden. Oppigårds sålde 28 tusen liter öl första kvartalet och Nynäshamn 24 tusen liter. Jämför med Spendrups bästsäljare Mariestads som sålde 2,2 miljoner liter.

Mer läsning

Annons