Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ölvolymerna ökar

Annons

Men bakom dessa siffror visar sig en dramatisk förskjutning på ölmarknaden.

Kopparbergs Bryggeris marknadsledande Sofiero Original säljer allt mindre, 7,3 miljoner liter jämfört med 8,7 miljoner liter januari till maj 2006.

Spendrups bryggeris storsäljare Mariestad Export är nummet två på Systembolaget med en volym på 4,1 miljoner liter jämfört med 3,6 miljoner liter. Spendrups andra storsäljare Norrlands Guld petades ned från sin tredjeplats på Systembolagets öltopp men volymen ökade från 2,9 till 3,3 miljoner liter.

Det är Åbros lågprisöl Kung som gått från en tolfteplats till tredjeplatsen och ökat volymerna från 1,3 till 3,7 miljoner liter.

Danska Carlsbergs lågprisöl Pripps Blå återfinns på femteplats med en volymökning från 2,2 miljoner liter till 3,2 miljoner liter.

Sett till procentandelar har Carlsberg 28,9 procent, Spendrups 18,7 procent, lågprissatsande Åbro 17,4 procent och Kopparbergs har tappat till 14,8 procent.

Mer läsning

Annons