Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Leasing av arbetsfordon ifrågasätts av företagare

/
  • Skulle vi ha köpt en ny väghyvel hade den kostat cirka 4,6 miljoner, säger transportchefen Jan Lantz, till vänster, här i samspråk med Niklas Delerud. I stället valde man att teckna ett leasingavtal över åtta år där månadshyran för närvarande ligger på närmare 31 000 kronor.

Kommunen är på gång att ta in anbud på leasing av en ny lastbil.
Förfarandet ifrågasätts. En företagare menar att både kommunen och näringen skulle gynnas om kommunen upphandlade lastbilstjänsten.

Annons

– Sedan länge köper vi väldigt mycket tjänster från lokala företag. Det är ingen som framfört kritik av det här slaget till mig. Jag tycker att vi har ett väldigt bra samarbete med åkarna, säger gatuchefen Anders Axelsson.

Kommunen ska byta ut en lastbil som gjort tjänst sedan mitten av 90-talet och som anses slutkörd. Man har i dag tillgång till två egna lastbilar och en på hyreskontrakt.

Fleråriga leasingavtal är det som gäller numera efter att politikerna för några år sedan, enligt Axelsson, gav direktiv om att fordon ska leasas och inte köpas.

– Jag vet inte om det finns några speciella fördelar med leasing. Men leasing av fordon finansieras via vår driftbudget, ska vi köpa ett fordon rör det sig om en investering och några sådana pengar har vi inte. En ny lastbil kostar kanske runt 1,5 miljoner och i den treårsbudget som kommunfullmäktige beslutade om i höstas finns inga pengar till lastbilsköp, konstaterar Axelsson.

Gatuchefen menar att det inte är önskvärt att lägga ut hela verksamheten på entreprenad.

– Vi måste ha en viss egen del så vi inte gör oss helt beroende av omvärlden. Och det är inte så att vi har utökat den egna maskinparken. I minst 30 år har vi haft till exempel tre lastbilar och två väghyvlar.

Hyrkostnaden för den lastbil av 2007 års modell som leasas i dag ligger på 14 420 kronor i månaden, enligt senaste fakturan. Vad gäller väghyvlarna så är den äldsta från 1976 och ägd av kommunen medan en hyvel av 2008 års modell är leasad och där den senaste månadshyran var 30 970 kronor.

Hyravtalet för lastbilen började gälla den 1 februari 2007 medan väghyveln hyrs sedan 1 mars 2011. Lastbilen har gått 12 600 mil och väghyveln 1 726 timmar.

– Båda avtalen är på 96 månader (åtta år), berättar tekniskas ekonom Arlene Eneroth och transportchefen Jan Lantz.

Grovt räknat kommer kommunen att få lägga ut cirka 1,4 miljoner kronor på lastbilen och omkring 2,9 miljoner på väghyveln.

– Om vi hade köpt väghyveln ny skulle den ha kostat 4,6 miljoner kronor. När leasingtiden går ut får vi se om vi förlänger avtalet eller om vi betalar restvärdet och löser ut fordonen. Restvärdet brukar ligga på 10 till 40 procent av den leasingkostnad man haft för fordonet, upplyser Jan Lantz.

Mer läsning

Annons