Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Landsvägsbuss ersätter tåg

Annons

Det blev kontentan vid ett stort trafikmöte på Galaxen i Borlänge helt nyligen med ett stort antal representanter för parterna inom Tåg i Bergslagens trafikområde. På plats fanns även trafikpolitiker från kommunerna och chefer från SJ resor, Tågkompaniet (TÅGK) och Dalatrafik.

Som tidningen tidigare utförligt redogjort för har kommunkommittén från Västerbergslagen med Bengt Stelin (s) i spetsen reagerat starkt mot att de centrala planerarna vill tidigarelägga eftermiddagsturerna från såväl Ludvika station som Västerås central. Stelin har hela tiden hävdat att tågen kommer att gå en timme för tidigt och varnat för att det kan bli förödande för tågpendlingen.

Under stormötet argumenterade han i det sista men blev mer eller mindre ställd inför fullbordat faktum.

- Vårt förslag till avgångstider ligger fast, konstaterar Björn Floresjö, planeringschef vid Dalatrafik.

- Jag tycker inte att tågen kommer att avgå för tidigt. Det är bra tidslägen även om vissa ledamöter av "tågkommittén" har en annan uppfattning, tillägger han.

De lokala trafikpolitikernas fortsatta strategi blir att försöka kompensera de "felaktiga" avgångstiderna med en busstur från Ludvika vid 17.00 med anslutning till tåget vid Fagersta central. På returen tar bussen med resande som kommit med tåget från Västerås och ska vidare norrut.

- Förslaget fick ett positivt mottagande på mötet. Bussturen ska rymmas inom Dalatrafiks egen budget, säger moderaten Kjell Israelsson.

- Det är svårt och dyrt med järnväg och buss är bättre än ingenting.

I sammanhanget understryker Floresjö att några som helst beslut om bussturen ännu inte har fattats.

- Den diskussionen får föras mellan Ludvika kommun och landstinget. Jag har sagt att Dalatrafik är berett att köra om man hittar en finansiering. Det kostar cirka 200 000 kronor för trafiken under vintertidtabellen från augusti till fram i juni nästa år, klargör han.

- För oss är inget omöjligt. Vi kan köra hur mycket som helst bara någon betalar, slutar planeringschefen.

Fakta:

Mer läsning

Annons