Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kvinna avled efter felprioritering – ambulans dröjde en timme och 20 minuter

På grund av en felprioritering skulle det dröja en timme och 20 minuter innan ambulansen var på plats hos en kvinna i Ludvika kommun. Kvinnan, som drabbats av blodproppar i lungorna, avled senare på sjukhus. Nu kommer IVO med kritik gällande hanteringen av samtalet.

Annons

Det var i början av januari förra året som SOS Alarm fick ta emot ett samtal från Ludvika kommun. Personen på andra sidan luren uppgav att dennes mamma hade svårt att andas, och SOS-operatören kopplade över samtalet till en sjuksköterska på enheten för högre medicinsk kompetens, HMK.

Då sonen inte befann sig tillsammans med kvinnan ringde sjuksköterskan sedan upp henne. Sjuksköterskan, som senare uppgett att kvinnan lät matt och trött men att denne inte uppfattade några andningsbesvär som hindrade kvinnans tal, bedömde hennes vårdbehov som lågt och ärendet fick prio 3.

Några minuter fick dock ambulansen som skickats till Ludvika avbryta körningen på grund av att ett annat ärende som bedömdes vara mer akut inkom.

En halvtimme senare ringde sonen återigen upp SOS-Alarm. Han befann sig då hos kvinnan och uppgav att hennes tillstånd hade försämrats.

Operatören avslutade samtalet och kontaktade återigen sjuksköterskan på HMK för att vidareförmedla informationen om patientens försämrade tillstånd. Sjuksköterskan försökte då ringa upp patienten men fick inget svar. Ärendet fick då prio 2 – akut men inte livshotande.

Ytterligare 20 minuter senare ringde sonen återigen upp och uppgav då att kvinnan knappt kunde andas. Då uppgraderades körningen till prio 1.

Till slut – efter en timme och 23 minuter – var ambulansen på plats. Behandling inleddes och kvinnan fördes till akutmottagningen. Där konstaterade en läkare att hon hade lungemboli. Tillståndet försämrades sedan ytterligare och några timmar senare avled kvinnan.

Några veckor senare anmälde när den närstående händelsen till IVO, Inspektionen för vård och omsorg.

De har, efter att ha tittat närmare på ärendet, konstaterat att det inte funnits några brister i operatörens handläggning av samtalet.

Däremot gjorde sjuksköterskan på enheten för högre medicinsk kompetens, som operatören vände sig till för rådgivning om prioriteringen, en felbedömning redan vid första samtalet.

IVO anser vidare att även den andra kontakten borde ha föranlett en ännu högre prioritet. Detta med tanke på att uppgifter om ytterligare försämring av patienten framkom och att sjuksköterskan dessutom inte fick kontakt med patienten via telefon.

APPEN: Håll dig uppdaterad – ladda hem vår app för IPhone och Android här

Mer läsning

Annons