Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kristian upplever Europa från luften

/
  • Det var här på Nyckelmyren, eller Ludvika flygplats som den officiellt kallas, som Kristian som 14-åring gjorde sina första starter, då i ett segelflygplan. Han tog sedermera motorflygcertifikat och fick jobb i Schweiz efter pilotutbildningen.
  • Kristian Tjern hoppas med tiden kunna få pilotjobb inom trafikflyget eller allra helst flyga affärsfolk ut i världen.
  • Här är några av piloterna i Swiss Flightservice. Från vänster, Mathias Sjöberg, Patrick Hagmann, Loic Freville, Kristian Tjern, Mikaela Fredriksson och Carl von Rosen.
  • Det är det här planet som Kristian Tjern flugit mest under sina fotouppdrag över Europa.
  • Kristian Tjern får se stora delar av Europa på sina fotouppdrag. Kamerautrustningen under planet är helautomatisk och för Kristian gäller det att exakt följa den uppgjorda rutten medan kameran arbetar.
  • Det är nästan alltid två piloter som samarbetar på flygningarna. Här sitter Kristian, till vänster, tillsammans med Mathias Sjöberg.

Drömjobbet är pilot på ett affärsjet men att jobba åt SAS eller ett charterbolag duger gott det också.
Tills vidare bär dock mindre vingar honom ut över Europa och fotouppdrag åt sin schweiziske arbetsgivare.
– Jag räknar med att flyga ett par år där nere men samtidigt hålla koll på vilka lediga jobb som dyker upp.

Annons

22-årige Kristian Tjern lever i nuet men har förstås framtidsplaner som flygare. För närvarande är han hemma i Sverige på ledighet och hinner också med en solresa till Oman med sin flickvän Mikaela Fredriksson, innan båda återvänder till Schweiz.

Det föll sig nämligen så att de båda unga svenska piloterna inte bara blev kollegor i bolaget Swiss Flightservices, de skaffade sig också en relation privat.

– Jo, det råkade bli på det viset, säger Kristian lite förläget.

Nu ska Kristian från Ludvika och Mikaela från Uppsala försöka hitta en gemensam lägenhet i eller i närheten av staden Neuchatel, där deras företag är stationerat.

– Jag har skickat iväg ett mejl på en annons om en ledig lägenhet. Vi får se om jag får nåt svar.

Som så mycket annat i högkostnadslandet Schweiz är det dyrt med alla former av boenden.

– Jo, visst är det mesta dyrt i Schweiz men jag har en hyfsad lön och klarar mig bra, säger Kristian, som bara betalar tio procent i inkomstskatt.

Fram till nu har han och några pilotkollegor delat på en större lägenhet, som ägs av flygbolaget.

Hur många anställda som Swiss Flightservices har, hur många flygplan som finns i företagets flotta eller vilka uppdragsgivarna är får vi inte veta.

– Det är mycket som är sekretessbelagt. Jag vet inte riktigt varför men det kan väl kanske vara av konkurrensskäl, tror Kristian.

Så mycket kan han dock säga att bolagets nisch är att utföra fotograferingar från luften. Det kan till exempel gälla som underlag för kartor eller för fastighetsdokumentation.

– För oss är det högsäsong under sommaren. Då är vädret som bäst och det ska helst vara helt molnfritt när vi tar våra bilder för att slippa skuggor, förklarar Kristian, som flugit både en- och tvåmotoriga kärror i tjänsten.

Staden Neuchatel, med 30 000 invånare, ligger i den fransktalande delen av Schweiz men så mycket franska har Kristian inte snappat upp.

– Jag klarar mig hyfsat på skoltyska och i bolaget pratar vi mest engelska. Jag tycker man känner sig väl hemma där nere. Det är ordning och reda, rent och snyggt och det märks att det är hög levnadsstandard.

Hos Swiss Flighetservices står svenska piloter högt i kurs.

– Vi är sju svenska piloter anställda och jag uppfattar som man från bolagets sida tycker att vi generellt är välutbildade.

På uppdragen flyger man två och två. En pilot styr och ansvarar för att det automatiska fotosystemet aktiveras vid rätt tillfällen medan kollegan sköter kommunikationen med flygledarna.

– Vi flyger ofta lågt i närheten av stora städer med mycket trafik och det händer att vi inte är så uppskattade alla gånger av flygledarna, som tycker vi är störande för passagerartrafiken. Men är man trevlig och tillmötesgående brukar det lösa sig för det mesta, påstår Kristian.

Som mest har han varit i luften i nästan tio timmar på en flygning.

– Det gäller att inte dricka för mycket. Men blir det panik så har vi påsar att kissa i och i värsta fall får man ta till en flaska, upplyser Kristian.

Inga intermezzon i luften, så här långt?

– Nej, det har fungerat bra det mesta, bara småsaker har hänt. Det känns tryggt att veta att våra plan är relativt nya och underhållet är bra, svarar Kristian.

Han inspirerades av pappa Kent och började segelflyga på Nyckelmyren i Klenshyttan som 14-åring. Därefter blev det flyggymnasiet i Arvidsjaur.

Kristian har under sina åtta år i luften fått ihop 700 timmar och är formellt behörig att ta plats i cockpit på stora passagerarplan.

– Men det är hård konkurrens om jobben. Det gäller att skaffa sig erfarenhet och ha bra kontakter.

Mer läsning

Annons