Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jens Runnberg: Unika Ludvika har inte varit särskilt unikt hittills - politiskt ledarskap saknas

Annons
Jens Runnbergs första lägenhet låg på Fredsgatan i centrala Ludvika.

Nästa år fyller Ludvika 100 år som stad, och för någon som jag, som har ett avlägset minne av ett mycket långt tal i Kasttjärnsparken av Gunnar "Kobban" Andersson (S), när staden fyllde 75, vore något med pukor och trumpeter härligt att se fram emot.

Och det ska det bli.

Ludvika vill bli Årets stadskärna i Sverige 2019 och har efter ett beslut i kommunstyrelsen 130507 arbetat målmedvetet för att få till "nyetableringar, utvecklat samarbete, högre servicenivå och saminvesteringar i den fysiska miljön". Kommun, bostadsbolag, fastighetsägare och köpmän är med i paraplyorganisationen Unika Ludvika.

De hetaste affärslägena i Ludvika enligt Ludvikahems broschyr

Förebilderna finns i Mora och Falun, vars centrumutveckling setts som föredömliga. Den 1 januari 2019 lämnas Ludvikas kandidatur till Årets stadskärna in och sedan det var 1000 dagar kvar har staden räknat ned. Peppen har varit påtaglig!

När det var 500 dagar kvar, i augusti förra året, skrev Unika Ludvika att "vi känner hur stoltheten börjar gro inom vår kommun; vi måste sträcka på oss och vidareförmedla Ludvika-leendet"!

Nu är det andra tongångar. I början på veckan förklarade Åhléns att varuhuset mitt på gågatan i centrum är för olönsamt för att driva vidare. Ludvika mister därmed sin viktigaste magnet i centrumhandeln - den som levererat bäst öppettider på helger och kvällar. Chock och sorg följde.

Mina sociala medier flödar över av före detta Ludvikabor som sörjer Åhléns. Skivavdelningen där de hörde Stina Nordenstam för första gången. Hushållsutensilierna (som de ännu har kvar) de köpte från Åhléns till sin första lägenhet. Minnen.

Utvecklingen har skett i mindre steg tidigare. Handeln i Västerbergslagen har det kämpigt. Häromåret fotograferade jag tio tomma skyltfönster i grannkommunen Smedjebackens centrum. Bara frisörer och loppisar fanns kvar.

Klädaffären Bredenbergs i Ludvika gick i konkurs. Det finns ingen sportaffär i Ludvika – både Team Sportia och Intersport har konkursat.

När nyhetsredaktionen mötte Susanne Sakofall, centrumutvecklaren i Unika Ludvika, hade hon svårt att hålla tårarna tillbaka och sade öppet att "det här var det värsta som kunde hända Ludvika och dess butiksliv" samt att "många butiker kommer att få det tufft" eftersom "Åhléns är hjärtat i vår handel och stadskärna".

Susanne Sakofall, centrumutvecklare vid Unika Ludvika

En enligt uppgift mycket engagerad VD för Ludvikahem, Ulf Rosenqvist, pekade på skyltningen för genomfartstrafiken:

"Vi marknadsför ju inte centrum. Nu när jag står här och tittar ut genom fönstret ser jag skyltarna som är vända mot riksvägen; att här finns Willys Hårverksta, Ludvikatandläkarna, VB Energi och Helihak. Det står ingenting om att det finns ett Systembolag, att Kapp-Ahl, Subway och Åhléns finns här och att det finns 400 gratisparkeringar."

Förutom VD-skapet i Ludvikahem sitter Rosenqvist i Unika Ludvikas styrelse och har naturligtvis haft alla möjligheter att påverka skyltningsfrågan genom åren.

VD:n för Ludvikahem, Ulf Rosenqvist, presenterade planer för kvarteret Orren i centrum 2014.

En debatt om kommuninvånarnas plikt att handla i de lokala butikerna drog förstås i gång; det gör den alltid vid sådana här nyheter. Den som fyndar på nätet eller i andra kommuner är en svikare och har förverkat rätten att offentligt dissa Ludvikas handel.

Mycket viktig information lämnades också av VD Robert Östman för Trumbäcken Fastighets AB. Det hade funnits utrymme för att diskutera hyran eller lokalförändringar om Åhléns verkligen hade trott på en framtid i Ludvika.

Ingen från Åhléns ringde. Det är mycket troligt att nedläggningsbeslutet inte handlar om specifika villkor i Ludvika utan en strukturell förändring i handeln; nio orter har på kort tid strukits från Åhléns karta.

Har vår tid förstått kraften i förändringstrycket nu?

De yngre generationernas sociala liv och konsumtion flyttar ut på nätet. Företeelsen "gå ner på stan" försvinner. Julskyltning? Varför det? Man kan ju titta i mobilen på alla varor. Träffa folk? Ja, min kompis i Kanada och jag träffas ofta i realtid i Face-Time.

Småbarnsmamman åker inte in i en stadskärna för att handla efter jobbet - det är bättre att svänga förbi ett externt handelscentrum på vägen hem. Många politiker arbetar aktivt för att försvåra för bilism till centrumbutiker.

Vid köpladorna i plåt, där skogen börjar, är det enkelt med parkeringarna, utbudet större och priserna lägre. Hur mysigt och karaktärspräglat är det i centrala Ludvika över huvudtaget?

Ser det inte mest ut som... ja, typ Ludvika?

Hur attraktivt har Ludvika blivit under de fem år projektet Unika Ludvika rullat på? frågar sig DT:s Jens Runnberg.

Förra månaden avslöjade Ica att företaget nu bygger en "dark store". Det är en jättelik enhet där kunderna inte går in och där mycket få jobbar.

På robotlagret hanterar maskiner matvarorna, från avlastning till nedplockning i kassar; nästa steg är att självkörande Icabilar kör ut dem och meddelar kunden när varorna är färdiga att hämta på gatan. Icas "mörka affär" i Johanneshov ska serva hela Mälardalen.

Är det fel och naivt av kommunen att satsa på Unika Ludvika och att bli Årets stadskärna i Sverige nästa år? Nej. Det är rätt. Kanske har Ludvika snarast satsat för litet på centrumutveckling. Dalarnas tredje största kommun borde kunna göra mer med sin handel.

Men alla måste också inse hur de strukturella motkrafterna ser ut. Unika Ludvika har inte varit tillräckligt unikt hittills.

Mer läsning

Annons