Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jätteinvestering krävs för snabbare Bergslagspendel

/

Annons

Banverkets planerade insatser på den aktuella bandelen har fått projektnamnet Bergslagspendeln. Det blev ett vedertaget begrepp för resandetågen mellan Ludvika och Västerås central när den nya trafiken invigdes av dåvarande kommunikationsministern Mats Odell (kd) den 10 november 1991.

Men trots namnet har projektet ingen som helst koppling till persontrafiken på banan.

- Nej, det här gör vi för godstrafiken, bekräftar Keith Bergström, handläggare på Banverket, investeringsdivisionen, projektdistrikt Luleå dit bandelen hör efter den senaste omorganisationen.

- Vi förstärker banvallen, gör tryckbankar och bygger om trummor för att man ska kunna köra godståg med högre axellaster, klargör han vidare.

Arbetet beräknas kunna utföras under nästa år med start i mars.

För kommunkommittén, ordförande Bengt Stelin i synnerhet, är den lilla rusten en droppe i havet när det handlar om Västeråsbanans norra del. Här behövs investeringar för gigantiska belopp om persontrafiken ska få en tryggad framtid.

- Det är en bra början men det räcker inte. Det finns ett gammalt behov av en radikal upprustning och det har vi kämpat för sedan i slutet av 80-talet.

- Vi kräver modernt spår med helsvetsad räls hela vägen mellan Ludvika och Fagersta central och ett helt nytt signalsystem. Det är vad som behövs för att resandetågen ska kunna snabbas upp. I dag ligger medelhastigheten på bara 65 kilometer i timmen och det är inte acceptabelt.

Målsättningen är att den ska höjas till 90 kilometer i timmen och för att klara det kan det även bli nödvändigt att räta en del kurvor.

Nästa månad vill kommunkommittén ha ett sammanträffande med ledande befattningshavare vid Banverket för att på allvar dryfta den för Västerbergslagen så viktiga framtidsfrågan.

- De får presentera för oss vad de ska göra samtidigt som vi presenterar våra förslag för ökad hastighet och bekvämare resande med Bergslagspendeln, slutar den luttrade tågkämpen som vägrar att ge upp.

Mer läsning

Annons