Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Intressant skildring avGrängesberg och gruvan

/

Samhällets och gruvans utveckling från 1800-talet fram till modern tid. Det är temat när historikern Christer Fredriksson i Grängesberg svarar för ett omfattande kapitel i årets upplaga av Industrilandskap i Bergslagen. Skriften släpps till handeln inom kort.

Annons

Utgivare är Föreningen Larsbo kalk och Stripa gruvas vänner vars styrelse riktar ett stort tack till Fredriksson som generöst delar med sig av sina rika kunskaper i ämnet. Hans skildringar är dessutom riks illustrerade med många bilder från Grängesberg, exponerade under gruvans forna storhetstid.

– Framför allt handlar det om gruvans utveckling fram till att det blev stordrift och hur detta kom att påverka samhället. Hela det gamla centrum flyttades österut liksom Bergslagsbanan och Frövi-Ludvikabanan.

En milstolpe i sammanhanget var bygget av den nya järnvägsstationen, Grängesbergs central, under åren 1940-41. Det var stark nybyggaranda på orten när det moderna centrum tog form i dess omedelbara grannskap.

– Jag presenterar 16 bilder, bland annat av de klassiska gruvlavarna och Skärningen med hängbron. Bilderna är tydliga och ger en god uppfattning om hur det var i Grängesberg förr i tiden. Dessutom finns ett uppslag med en karta som beskriver utvecklingen från 1896 till 1962, omtalar författaren.

– En tanke är att mitt kapitel ska väcka ökat intresse för ortens historia bland folk i allmänhet, tillägger han.

Materialet om Grängesberg är dominerande men i skriften finns också artiklar om gruvorna i Garpenberg och Stripa.

Mer läsning

Annons