Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Illegal passage över Bergslagsbanan

/
  • Hembygge. En illegal övergång håller som bäst på att anläggas över Bergslagsbanan söder om Grängesberg. Chefer vid Banverket, Mellersta driftsområdet, ser mycket allvarligt på det egenmäktiga förfarandet.

Annons

Den aktuella arbetsplatsen finns några hundra meter söder om kilometerstolpe 90 där det tidigare fanns en övergång för en gruvväg mellan Grängesberg och Silverhöjden.

Övergången togs bort för många år sedan. Kvar finns bara ett par grindstolpar från den tid då banan drogs fram genom bygden.

Grängesbor, som blivit varse att den gamla övergången håller på att återuppstå, har slagit larm till tidningen om det märkliga bygget vid den starkt trafikerade järnvägen.

- Det är redan körning med mopeder, crossmotorcyklar och andra fordon över järnvägen och det förekommer även att småflickor kommer ridande med hästar över banan. Det är bara en tidsfråga innan den händer en tragisk olycka, säger en person med kopplingar till järnvägen. Han vill dock inte få sitt namn utsatt i tidningen i detta något känsliga sammanhang.

I sammanhanget får tidningen också veta att ett ekipage, troligtvis en epatraktor, vid ett tillfälle fastnat på rälsen men att det kom loss och kunde fortsätta innan något tåg passerade.

När det illegala arbetet försiggår är emellertid en öppen fråga. Ingen av de som tidningen har varit i kontakt med har sett personer eller maskiner i verksamhet på platsen. Klart är emellertid att en schaktmaskin eller en frontlastare har använts när fyllnadsmassor lades ut i det djupa diket mellan grindstolparna och banvallen. På motsatta sidan har arbetet inletts med utläggning av grova stenar med en lastpall som provisorisk bro.

- Vi ser mycket allvarligt på det här, säger Mats Jonsson, vid Banverket, Mellersta driftssområdet, i Borlänge.

- Nu måste vi till att börja med kolla upp vad det är fråga om, säger han och hänvisar till banförvaltaren Lars-Erik Johansson.

Han har fått signaler om att det förekommer mopedåkning och ridning över spåret på den aktuella platsen.

- Sådant här får absolut inte förekomma. Det bedömer vi som skadegörelse på anläggning.

I sammanhanget understryker även Tony Lövgren vid Banverket i Gävle, att allmänheten inte har någon som helst rätt att bygga övergångar där man tycker det är lämpligt.

- Man kan inte göra egna lösningar för det är Banverket som har ansvaret för spåret. Man får inte ens gå över ett spår om det inte finns en riktig övergång, säger han med all önskvärd tydlighet.

Mer läsning

Annons