Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Första utredningsrapporten om tåg-bilolyckan i Håksberg är klar – oklart om åtgärder vid plankorsningen

Trafiksituationen vid järnvägsövergången i Håksberg är "något komplex". Och halvbomsanläggningen från 1993 är inte den bästa lösningen för den här typen av plankorsningar.

Annons

Kollision mellan tåg och personbil den 1 september 2016.

Det signaleras i den utredningsrapport som Trafikverkets utredare Mats Fhanér presenterade en dryg vecka efter den dramatiska olyckan den 1 september i år.

Om några åtgärder ska vidtas för att motverka framtida olyckor är ännu oklart.

Mats Fhanérs föreslår i alla fall att säkerheten i plankorsningen bör bedömas, om den ger ett tillräckligt skydd för den trafiksituation som råder i dag.

Att olyckan för två månader sedan hade kunnat sluta långt värre än de materiella skadorna är det ingen som betvivlar.

Se tv-inslaget från olyckan:

Att få motorstopp mitt på en järnvägsövergång med signalklockorna ringande och se ett persontåg komma i 140 kilometer i timmen är rena skräckscenariot.

Den här gången hann föraren ta sig ur bilen och komma i säkerhet, sekunder innan kollisonen var ett faktum.

Tågkompaniets lokförare hade inte chans att bromsa in tåget. Bilen rammades och släpades cirka 150 meter framför tåget längs rälsen.

Järnvägsövergången i Håksberg.

En aspekt som utredaren nämner är att en halvbomsanläggning har en varningssignalering som startar 23-25 sekunder innan tåget passerar korsningen.

Anledningen kan uppfattas som motsägelsefull. Å ena sidan påstås att om intervallet är längre tryter trafikanternas tålamod och man lockas att köra slalom mellan bommarna.

Men å den andra sidan byggs inga halvbomsanläggningar längre, på grund av att prisskillnaden mellan hel- och halvbomsanläggningar är liten.

Att halvbomsanläggningar har byggts tidigare ska enligt uppgift från sakkunniga inom Trafikverket bottna i att korsningen skulle kunna passeras i nödfall – av exempelvis räddningsfordon – när bommarna "fastnat" i nedfällt läge.

Oavsett detta är det just tidsintervallet som många har reagerat över. Även Mats Fhanér pekar på detta i sin analys "... gående kan ha svårt att hinna över plankorsningen på 25 sekunder.".

Läs även: Trafikverkets specialist: Övergången är inte optimal

Förre DD-reportern Ove Andersson, som har plankorsningen inom synhåll från sin gård har under årens lopp vid flera tillfällen befarat att olyckor ska inträffa.

Se tv-inslaget här:

Han känner väl till den stress signalerna framkallar med vetskap om hur snabbt tåget är framme vid korsningen.

Det finns ännu inga beslut om åtgärder

Dessutom finns ytterligare en aspekt, som Mats Fahnérs nämner i rapporten.

Nämligen att trafiksituationen vid uppfarten till korsningen, med skarpa kurvor och en brant stigning, ökar risken för motorstopp.

Frågan är nu – kommer åtgärder att vidtas?

Ing-Marie Vestrin, olycksutredande chef vid verket:

– Det finns ännu inga beslut om åtgärder. Utredningsrapporten blev ju klar väldigt snabbt, de brukar ta längre tid.

– Man kan säga att det är nu arbetet börjar med att utreda om och i så fall vilka åtgärder som kan vidtas vid plankorsningen, tillägger hon.

Läs även: Efter tåg-bil-krocken i Håksberg – kritiken växer mot farlig järnvägsövergång

Mer läsning