Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flyttar klassrummet till skogen

/
  • Läraren Jenny Borgström förklarar dagens uppgift i svenska.
  • Slöjdläraren Janne Linberg steker krabbelurer, en blandning mellan mellan sockerkaka och plättar.
  • Elin Persson och Ronja Silfverin har letat upp föremål i skogen som kan beskrivas med orden kall och varm.
  • Ellinor Danielsson och Maja Sillanpää passade på att fika vid elden.
  • Någon klagade på att den 15 minuter långa promenaden från skolan till Bartjärn var i längsta laget. Väl på plats verkade dock alla uppskatta lekmöjligheterna i skogen.

– Det är väldigt kul, men det kan vara lite jobbigt att gå hit och hem.
Filip Karlsson är en av eleverna som uppskattar initiativet med undervisning i skogen. Varannan torsdag beger sig tvåorna och treorna på Nyhammars skola till Bartjärn för fem timmars utomhuspedagogik – en metod som blir allt vanligare i undervisningen.

Annons

– Här får eleverna jobba med alla sinnen. Vi märker att viss kunskap fäster bättre på det här sättet, säger läraren Jenny Borgström, som har högskolepoäng i utomhuspedagogik.

Naturvetenskap är ett givet ämne när man befinner sig i skogen, men enligt Jenny Borgström finns det inga gränser för vilken typ av undervisning som kan bedrivas i skogsmiljön.

– Det är bara vi pedagoger som sätter stopp för möjligheterna. Har man till exempel matte finns det hur mycket material som helst.

Just den här torsdagen hade matteuppgiften ett passande jultema, där det gällde för eleverna att bland annat svara på hur många dagar det är kvar till julafton.

Mest aktivitet blev det dock när Jenny Borgström presenterade uppgiften i svenska.

Eleverna tilldelades små lappar med motsatsord och skulle sedan leta i skogsmiljön efter föremål som kunde beskrivas med hjälp orden.

Störst var utmaningen för Elin Persson och Ronja Silfverin som fick orden kall och varm. De konstaterade snabbt att snön är kall, men hade större problem att hitta något som kunde betraktas som varmt – förutom den eld över vilken slöjdläraren Janne Lindberg stekte krabbelurer.

Elden är ett välkommet inslag under de utomhusdagar kvicksilvret kryper nedåt, för även om minusgraderna är många är det självklart att eleverna ska gå till Bartjärn.

– Vi har ingen köldgräns. Det går alltid att vara ute men då kanske man inte kan vara här hela dagen, konstaterar Janne Lindberg.

Bredvid elden stod Elin Sjögren, som till skillnad från sina skolkamrater inte verkade uppskatta dagen i naturen lika mycket.

– Det är tråkigt, förklarade hon.

Varför?

– Därför!

Några minuter senare lekte hon dock glatt med vännerna. Att barnen ska fatta tycke för naturen är något som Jenny Borgström hoppas ska komma som en naturlig följd av den återkommande utomhuspedagogiken.

– Det är skönt att komma ut från klassrummet och vi hoppas att barnen ska vilja vara ute.

Mer läsning

Annons