Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Filmstudion vill bjudapå skratt i vintermörkret

/
  • Komedi ska det vara, då trivs Jan-Olov Tejde. I Filmstudions vårprogram puffar han gärna lite extra för lättsamma Kvinnorna på sjätte våningen som visas den 9 februari.
  • Boel Werner, Kjell Börjesson, Gunilla Bernäng, Bengt-Åke Malmqvist och Jan-Olov Tejde ser fram emot filmvåren och där gärna 300 personer får lösa medlemskort. Första filmen visas nästa torsdag och sedan rullar det på i stort sett varje torsdag fram till 22 mars.
  • Till en början är det en idyllisk stämning i Never let me go, säger Åsa Fridholm, som liksom Boel Werner känner lite extra för filmen som visas den 16 februari.

Ludvika Filmstudio laddar för ännu en säsong – de har varit många sedan starten 1955 – och som vanligt vill man locka med kvalitetsfilm.
Jan-Olov Tejde verkar särskilt belåten med att man kan bjuda på några filmer som kan locka till skratt.

Annons

9 februari visas Kvinnorna på sjätte våningen och det är en film som bör kunna motionera skrattmusklerna.

– En lättsam fransk komedi med förvecklingar. En liten bagatell, ingen djupare film, recenserar Kjell Börjesson som är kassör i föreningen.

– Det är inte så enkelt att hitta lättsamma filmer. Det är mycket svårare att göra en film med hållbar humor, hävdar Jan-Olov Tejde.

– Tänk på vår egen Ingmar Bergman. Han gjorde inte många komedier, men desto fler tragedier. Det är dyrare och svårare att göra roliga filmer och så är det väl så att de stora komedianterna har lämnat scen, fortsätter han.

En del skratt i salongen i Folkets hus Aveny lär det nog även bli vid premiären nu på torsdag den 26 januari. Då visas Woody Allens Midnatt i Paris.

– En så kallad kanon, som Tejde uttrycker det. En film med starka inslag av surrealism där man byter tid och där en person flyttas tillbaka till 20-talet och får träffa Hemingway, Picasso och andra av den tidens profiler.

Den 2 februari visas Jane Eyre, en "kostymfilm" som Gunilla Bernäng vill betrakta som en ganska mörk historia men med mycket passioner och romantik.

Två veckor senare visas Never let me go. Boel Werner berättar att det är en grym framtidsvision där barn föds upp för att bli reservdelsmänniskor.

– Men i början är det en idyllisk stämning i filmen, säger Åsa Fridholm.

Den 23 februari bjuds det på film från Iran. Titeln är Nader och Simin – en separation. Filmen vann Guldbjörnen vid en gala i Berlin vilket enligt Jan-Olov Tejde är den finaste kvalitetsutmärkelse en film kan få.

– Och dessutom tilldelades både de manliga och kvinnliga skådespelarna Silverbjörnen för sina insatser. Filmen ger dagsaktuella inblickar i hur livet levs i Iran, en typisk kvalitetsfilm som filmstudioföreningar ska ta hand. Annars skulle filmen inte ha en chans på vischan.

Den 8 mars visas Black Swan, en balettfilm som av Tejde recenseras som "en film som går utöver det mesta". 15 mars visas Niceville som handlar om svarta hemhjälper och deras villkor i 60-talets Mississippi.

22 mars skulle man som avslutning ha visat The Trip. Men den filmen har i sista stund bytts ut mot Mannen från Le Havre, som nyligen hade premiär.

– En finsk film regisserad av Kaurismäki och som har både underfundig humor och ett budskap där man bråkar om EU:s flyktingpolitik. Filmen har fått goda vitsord, framhåller Bengt-Åke Malmqvist.

Filmstudion sålde i höstas närmare 250 abonnemang och man hoppas på något liknande i vår. Medlemskortet för de åtta filmerna kostar 300 kronor och det går inte att köpa biljett till någon enstaka film. Samtliga visningar börjar 19.00.

Aveny har 392 sittplatser men så många kortköpare vill Filmstudion helst inte ha.

– Det idealiska är cirka 300. Då ser alla bra, kommer Jan-Olov Tejde och Bengt-Åke Malmqvist överens om.

Mer läsning

Annons