Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Femteklassare har otillräckliga kunskaper

Annons

Siffran 65 procent är hög. Den gäller enbart pojkarna i Ludvikas västra skolområde (Grängesberg, Sunnansjö, Saxdalen, Nyhammar och Fredriksberg) Bland flickorna i samma område saknar över hälften tillräckliga kunskaper i kärnämnena.

Och faktum är att det ser nästan lika illa ut i Ludvikas södra skolområde (Blötberget, Lorensberga, Knutsbo och Junibacken). Där är det bara lite mer än hälften av eleverna som, enligt sammanställningen av det nationella ämnesprovet i årskurs 5, har tillräckliga kunskaper i matematik, svenska och engelska.

Och det i ett område som tidigare visat upp mycket bättre resultat.

Men Kah Slenning tror inte att resultatet beror på dålig lärarkompetens.

Inte på brist på pengar, eller dåligt ledarskap heller.

Utan på attityd.

Hos föräldrar och elever. Och kanske hos lärarna.

- Det här har jag inga belägg för, men jag tror att det här har väldigt mycket att göra med vilka förväntningar lärarna har på eleverna.

- De här siffrorna är inte acceptabla. Lärarna måste bli vassare. De måste själva göra tolkningar av vad som behöver göras. Det är de som möter eleverna. Vi kan bara se mönster och göra tolkningar, säger Kah Slenning.

Och mönstren syns tydligt.

Det ser illa ut i Grängesbergsområdet och i södra delen av Ludvika.

Norra delen (Marnäs, Håksberg, Kyrk och Sörvik) är det enda som visar en positiv trend. Där kan 70 procent av pojkarna, och 77 procent av flickorna så mycket matte, engelska och svenska att de räknas till gruppen med tillräckliga kunskaper.

- Jag tycker att det är svåra siffor att se, vi måste göra något åt det här, säger Ulla-Britt Mikaelsson, ordförande i social- och utbildningsnämnden.

Och det kommunen gör, och planerar att göra i ännu större utsträckning, är just att jobba med attitydfrågor.

- Vi kan inte bara ösa på med fler vuxna. Det är för tamt. Vi måste ha in personal med socialpedagogisk kompetens, konstaterar Slenning.

Och för att få råd med det ska kommunen söka bidrag från Myndigheten för skolutveckling.

- Om vi får pengar kan vi göra lite mer, och lite fortare. Annars får det ta den tid det tar, förklarar Slenning.

Fakta: Andel elever i Ludvika kommun

Fakta: som saknar tillräckliga kunskaper i:

Engelska

21 procent

Matematik

37 procent (högsta siffran hittills)

Svenska

26 procent

Källa: Kvalitetsredovisning 2006, social- och utbildningsnämnden, Ludvika kommun

Mer läsning

Annons