Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Etiska produkter - i rättvisans namn

Annons

Fairtrade eller som det heter på svenska, Rättvisemärkt, är en märkning på konsumtionsvaror som deklarerar att den som köper produkten bidrar till att den som producerat varan bland annat får en skälig lön för sitt arbete. Många har säkert sett rättvisemärket på bland annat kaffeförpackningar. Kaffe är också än så länge den dominerande produkten i sammanhanget berättar Emma Enebog.

-I Sverige finns märkningen i dagsläget inom ett tiotal produktgrupper, frånsett kaffet även på exempelvis vin, fotbollar och en del bomullskläder.

Sedan 1996 har märkningen funnits i Sverige. Starten skedde med ett kaffe som serverades genom kyrkorna. På det internationella planet har rättvisemärket 20 år på nacken.

Emma Enebog talar om ett lavinartat intresse för att handla etiskt. Under de tre senaste åren har försäljningen av rättvisemärkta produkter ökat med i snitt 30 procent.

-Och ökningen bara fortsätter. Vi får ständigt in samtal från olika företag som vill skriva avtal.

Rättvisemärkningen börjar bli ett begrepp på samma sätt som Krav. Det handlar också ofta om en kombination.

- Flera produkter är dubbelmärkta i samverkan.

Emma Enebog påpekar att rättvisemärkningen inte är en miljömärkning, utan en social märkning på en vara.

- Men vi har en god relation till Krav-organisationen och vi för en dialog med dem.

Hon räknar också med att klimatfrågan kommer att beaktas av Rättvisemärkt. Kraven på ekologisk odling och mänskliga sociala rättigheter går ofta hand i hand. Bland annat på bananplantager kommer detta i ljuset. Här tvingas ibland arbetare och deras familjer sätta livet på spel eftersom de i vissa fall också bor ute på plantagen.

- Jag har själv träffat människor som arbetat ute på plantagen samtidigt som flygplan flugit över och sprutat ut gift, berättar Emma Enebog.

Även om köpmännens intresse för rättvisemärkningen ökat på senare år finns det fortfarande mycket att göra i konsumentledet.

Därför kommer Rättvisemärkt att under vecka 14-15 i vår att genomföra en stor riksomfattande kampanj för att blickarna ska riktas mot värdet av en ökad etisk konsumtion.

KÄLLA: WWW.RATTVISEMARKT.SE HARRI KRIIKKULA

Mer läsning

Annons