Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Enorma problem" – busliv bekymrar skolpolitiker

Det förekommer omfattande busliv på bussarna som kör högstadieelever mellan Grängesberg och Ludvika.
– Det är enorma problem med förstörelse på bussarna.

Annons

Läs även: Bussförare berättar om buslivet: "Sätt in fejkkameror"

Det säger en bekymrad Hanna Lindgren (S), som är ordförande i social- och utbildningsnämnden.

Vid onsdagens möte med nämnden gästades politiker och chefstjänstemän av en representant för Dalatrafik och kommunens skolskjutshandläggare. Representanten för Dalatrafik ska ha gett en mörk bild av situationen på bussarna.

– Vi fick veta att elever bryter och skär sönder säten, att fönster krossas och att man flätar sönder säkerhetsbälten, säger Barbro Forsberg Nystedt, tjänsteman vid social- och utbildning.

I samtal med DT bekräftar Bengt Benjaminsson, vice vd vid Dalatrafik, den dystra bilden.

– Ingenstans i länet är det så påtagligt illa ställt som på bussarna mellan Grängesberg och Ludvika. Tidigare fanns samma problem i Avesta och Hedemora. Men efter att vi gick ut med information skapades dialog och förståelse och det blev ett bra resultat.

Benjaminsson har själv inte hört talas om att rutor har krossats på bussarna.

– Nej, däremot så händer det i princip dagligen att det försvinner nödhammare som vi måste ersätta. Stölder av nödhammare har förekommit frekvent.

Bussarna som kör eleverna är inga renodlade skolbussar utan vanliga så kallade linjebussar som även vuxna kan åka med. Dalatrafik har haft civila kontrollanter på bussarna i hopp om att kunna avslöja skadegörare, men hittills utan resultat.

– I slutändan blir det ju kommunens skattebetalare som får betala skadegörelsen, påpekar han.

Bengt Benjaminsson ska den 2 december ha ett möte med åtta rektorer i Ludvika kommun och syftet är att komma överens om en handlingsplan som förhoppningsvis kan leda till att buset upphör eller nedbringas rejält.

Nu är det inte bara skadegörelsen som oroar politiker och höga tjänstemän inom social- och utbildning. Efter mötet den 9 november tvingas man konstatera att de problem med skolskjutsarna som påtalats ända sedan terminsstarten kvarstår, åtminstone i viss utsträckning.

– Det har framkommit att det händer att chaufförer inte stannar vid vissa hållplatser. Extra bussar har satts in för att alla ska få plats. Men det har visat sig att många elever hellre åker med samma buss som kompisen även om den är överfull, trots att det finns en buss till där man får sittplats, konstaterar Hanna Lindgren och förvaltningschefen Mikael Carstensen.

Varför vissa chaufförer ibland väljer att inte stanna vid hållplatser där folk står och väntar är oklart. Men enligt Carstensen framkom det på informationen att Dalatrafik anser att en orsak kan vara att det funnits brister i utbildningen av chaufförerna.

Nämnden kommer att få en ny rapport vid nästa sammanträde den 14 december och då hoppas man på en ljusare bild av situationen och att Dalatrafik och Sambus kan visa att problemen av olika slag har åtgärdats.

Något som Bengt Benjaminsson förstås ser som mycket angeläget.

– Trängsel på bussarna skapar en stökig miljö med bråk och stoj och skadegörelse. Men det är inte så enkelt att förhindra att folk går på den överfulla bussen.

Bussarna mellan Grängesberg och Ludvika är enligt samstämmiga uppgifter svårt utsatta för skadegörelse och busliv. Dalatrafik hoppas att inom kort få rättsligt klartecken för kamerabevakning på bussarna. Kameror skulle ha en både förebyggande och avskräckande effekt, tror Dalatrafik.

Mer läsning