Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Däcksrök - ett vinnande koncept

/
  •  Foto: Peter Ohlsson
  • Rökt. Mattias Österlund från SMK Hedemora i en BMW 735 turbo såg länge ut som vinnare men gick inte ens till final. Han avslutade med att sprida gummirök över publiken.  Foto: Peter Ohlsson
  • Bredsladd. Inte bara snabbhet och linje utan också sladd och däcksrök är bedömningskriterierna i driftingen. Här är Christian Gustavsson i aktion.  Foto: Peter Ohlsson
  •  Foto: Peter Ohlsson
  • Hemmaseger. Christian Gustavsson från Ludvika MS dömdes som vinnare på Malmenbanan efter en jämn och stabil körning under hela dagen.  Foto: Peter Ohlsson

Annons

- Jag ser gärna att det blir så, sa Conny Dahlfors, ansvarig för Malmenbanan och som även han tänt på den nya bilsporten.

- Jag har sett en hel drifting på Discovery-kanalen från USA, där den växt oerhört, konstaterade Dahlfors, för övrigt en av domarna i lördagstävlingen. Det vore kul om man kunde utveckla sporten till att köra man mot man, som i USA, det blir häftigare och roligare för publiken.

- Det här är ett kanonställe och nästa år hoppas vi få arrangera en deltävling i Riksmästerskapet, ska Peter Gustavsson i LMS, som varit med och dragit igång driftingen i klubben.

Conny Dahlfors lade till:

- Det är ju bättre att ungdomarna håller till här än i rondellerna i trakten. Det handlar ju trots allt om trafiksäkerhet.

I drifting ska förarna kombinera fart och linje med bredställ och däcksrök, allt bedömt av en jury. Dessutom ska domarna också ta viss hänsyn till publikens jubel i sina domslut.

När däcksröken lagt sig klev en hemmaförare ut som vinnare, populärt förstås hos den stora publiken.

Färske 26-åringen Christian Gustavsson från Ludvika MS körde final mot Erik Ölin från Kvarnvingarna i Skännige, den sistnämnde i en dieseldriven Volvo 940.

Christian och kompisen Per Änsth - dagens femma - delade broderligt på den turboladdade Opel Omegan från 1992 med 270 hästkrafter.

- Vi har nog inte lagt ned mer än 20 000 kronor på den här bilen och det räcker bra för dom här sammanhangen.

Hjälm, säkerhetsbälte och heltäckande klädsel är vad som krävs på den lägsta nivån i drifting, där det heller inte ställs några krav på bilarna, där resurerna under huven varierar kraftigt. Den maximala hastigheten är satt till 80 kilometer i timmen.

Den 250 meter knixiga asfaltslingan på Malmenbanan slet hårt på däcken men Christian och Per klarade dagen på bara fyra däck.

På den här nivån jagas skrotade däck på däcksfirmor, bilverkstäder och hos kompisar.

- Jag brukar skicka sms till folk jag känner och tigga däck, förklarade Christian.

Anders Eriksson från SMK Hedemora var utsänd av Svenska bilsportförbundet och konstaterade att sporten fortfarande är väldigt smal i Sverige men på frammarsch.

Tävlingen i Grängesberg var den tredje deltävlingen i Sverigeserien, som fortsätter i Hedemora den 15 september.

Mer läsning

Annons