Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bygge för 30 miljoner

/
  • Ett blir två. Om några månader börjar arbetena med att bygga ett cirka en kilometer långt mötesspår i Klenshyttan. Inklusive kostnaderna för tidigare arbeten på sträckan rör det sig om en investering på ungefär 45 miljoner kronor.

Annons

Upphandlingen pågår och Banverket har begärt att anbuden ska vara inne senast den 19 mars. Bolaget Banverket Produktion kommer säkert att lägga anbud men Olofsson räknar med att flera utomstående företag också är intresserade.

Redan 2003-2004 gjordes omfattande markarbeten och breddning av befintliga bergsskärningar som förberedelse för spårbygget. Dessutom satte man upp fundament för kontaktledningsstolparna. Tanken var att spårbygget skulle genomföras snarast men det har flyttats på framtiden av ekonomiska skäl.

Men nu finns pengarna, vilket Ove Olofsson förstås är glad över.

- Det här är ett väldigt angeläget projekt. Vi behöver fler mötesstationer så vi får plats med fler tåg på linjerna. Både godstrafiken och persontrafiken ökar och i Klenshyttan bygger vi så att 750 meter långa godståg kan stanna här och invänta möte.

Tågtrafiken kommer inte att påverkas i någon högre grad under de månader som arbetena pågår. Enda skillnaden mot normalläget är att tågen måste sänka hastigheten förbi arbetsområdet, från normala maxhastigheten 120 kilometer i timmen till högst 70 kilometer.

- I vår lägger vi fram Banverkets framtidsplan som därefter ska ut på remiss. Vi behöver bygga fler mötesstationer, bland annat i Ludvika-Smedjebackenområdet. Många linjer är överbelastade och vi utnyttjar kapaciteten maximalt, konstaterar Ove Olofsson.

Mer läsning

Annons