Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bro över järnväg klarar bara fyra år till

/
  • En plastbräda med stålvire – är det en anordning som får förare av tunga fordon att inse att Kajvägen-bron inte är rätt väg för dem? Kommunen hoppas det, i annat fall är det risk för att någon långtradare rasar igenom bron och ned på spåren.

Åren är räknade för Kajvägen-bron.
– Bron kan, utan förstärkande åtgärder, användas för upplåten fyra tons totalvikt i ytterligare fyra – fem år.

Annons

Den profetian har Tomas Sundström, vid statliga konsultbolaget Vectura i dagarna lagt fram för kommunen.

I sin rapport skriver han vidare:

"Bron är byggd 1905, nitat fackverk och är i dåligt skick. Beslut om åtgärd och projektering bör utföras så att åtgärd utförs senast inom fem år."

I somras körde en långtradare in i bron och orsakade en del skador. Trots att bron inte är dimensionerad för tunga ekipage så är det inte ovanligt att förare av sådana fordon kör den här vägen.

– Det är konstigt. Från ABB-hållet finns det ju faktiskt tre skyltar som anger maxvikt på fyra ton och på andra sidan bron sitter det också en skylt, säger kommunens projekteringschef Christer Lindberg.

Han menar att det finns en påtaglig risk för att något tungt fordon kan rasa igenom bron och ned på järnvägsspåren. Därför har kommunen nu vidtagit ytterligare åtgärder för att söka uppmärksamma förare av tunga fordon att det inte är något bra vägval.

– Vi har satt upp en slags plastbräda med stålvire på båda sidorna om bron. Anordningen är placerad på 2,5 meters höjd och kommer de med en större bil så kommer plastbrädan att träffa vindrutan. Det blir väl i alla fall mindre skador än om lastbilen rasar igenom bron.

Konsulten Tomas Sundström anser att det finns tre möjliga lösningar. Alternativ ett är reparation där man bland annat byter ut eller förstärker rostangripna knutpunkter och byter ut eller förstärker vissa balkar. En sådan renovering beräknas kosta högst 1,5 miljoner kronor.

Alternativ två är en ny fyra meter bred bro på befintligt stöd. Bron skulle kosta 2,0 – 2,5 miljoner kronor och ha en livslängd på 120 år.

Alternativ tre är en ny bro som blir sju meter bred och som skulle kosta 4,0 – 4,4 miljoner. Sedan tillkommer kostnader för vägombyggnader eller nya anslutningar till denna bro.

"Alternativ ett är lite som att slänga pengarna i sjön, då en så gammal bro med denna utformning har höga underhållskostnader och begränsad livslängd/bärighet", framför Tomas Sundström, som alltså förordar någon form av nybygge.

Vilket alternativ som än väljs så lär Kajvägen bli avstängd under åtskilliga veckor och kanske månader när det är dags för renovering/nybygge.

Mer läsning

Annons