Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Blandad framgång för bilhandlarna

/
  • För Ford-handlaren Clemens Bil var 2011 ett kanonår. Försäljningen ökade med tio procent jämfört med 2010. Här står bilfirmans ägare Daniel Andersson vid en Ford Mustang.
  • Daniel Andersson, ägare till Clemens Bil, i en Ford Mustang.

Under 2011 registrerades 304 801 nya personbilar i Sverige, en ökning med 5,2 procent jämfört med 2010 och det sjätte bästa personbilsåret sedan statistiken infördes 1923. Även i Ludvika var året, på sina håll, ett fruktbart sådant – inte minst hos Ford-handlaren Clemens Bil, som ökade sin försäljning med tio procent.
– Vi tar fortfarande marknadsandelar i Ludvika, säger Daniel Andersson, ägare till Clemens Bil.

Annons

Daniel Andersson tror att en stor del av ökningen beror på att Clemens Bil är relativt nystartat, och att det under ett antal år inte fanns någon Ford-handlare i Ludvika.

– Vi började 2008 och då hade det inte funnits Ford i Ludvika på åtta år. Bilarna försvann och nu försöker vi bygga upp det igen.

Det är Bil Sweden, den svenska branschorganisationen för tillverkare och importörer av personbilar, som har tagit fram statistiken för 2011 – och noterbart är att drygt 40 procent av de nya bilar som säljs är så kallade miljöbilar.

Daniel Andersson uppskattar att motsvarande siffra hos Clemens Bil är 60–70 procent. Dock har etanolbilen, som för tre år sedan stod för 68 procent av miljöbilsförsäljningen, tappat kraftigt i popularitet. 2011 vara bara 13 procent av miljöbilarna som såldes etanol.

– Det har verkligen vägt över från etanol till 120-grammare (bilar med koldioxidutsläpp på högst 120 gram per km) och diesel. Jag tror att Ford var först med etanolbilen i Sverige och fram till 2009 sålde de bra.

Förändringen tror han till stor del beror på att "man åker billigare i en diesel" och att "de står sig bättre i andrahandsvärde". Andelen dieselbilar (där vissa varianter räknas som miljöbilar) ökade 2011 till närmare 62 procent.

– Även debatten, det snackas mycket negativt om etanol, spelar in, säger Daniel Andersson.

Sven-Åke Persson, försäljningschef på Bilmetro, har märkt av samma trend.

– Etanolbilarna som säljs är försvinnande få och det minskar konstant. De har egentligen ingen framtid.

Bilmetro kan, liksom Clemens Bil, räkna in ett framgångsrikt år – trots att man helt slutade sälja ett märke.

– För att vara exakt sålde vi 561 bilar förra året. Det är en ökning med ett 20-tal trots att vi tog bort Kia. Vi har renodlat verksamheten och när det gäller nya bilar säljer vi Volkswagens person- och transportbilar samt Skoda.

Sven-Åke Persson menar att Ludvikas bilmarknad kan betraktas som en stark sådan.

– Om man jämför med andra orter i Dalarna så känns Ludvika, trots en vikande ekonomi, som en ganska stark marknad. Den gynnas av utvecklingen vi har med ABB, Spendrups och de eventuella gruvorna.

För Björkmans Bil, där Saab tidigare var det största märket, var 2011 dock inget höjdarår.

– Hos oss gick försäljningen sämre jämfört med 2010, och till stor del beror det på Saab-affären. Det är inte så mycket att orda om, allt som går att säga har nog sagts, säger platschefen Ingemar "Cosmos" Karlsson.

För tillfället får man inte sälja några nya Saab-bilar då de ägs av General Motors finansbolag. Förhandlingar om att köpa loss dem pågår.

– Men servicen på Saab-bilar kommer vi ha kvar, lovar "Cosmos".

Björkmans Bil i Ludvika säljer även Opel, Chevrolet och Peugeot – och sedan november ingår även Mitsubishi i sortimentet.

– Vi hade lite smygpremiär då och ska köra i gång på riktigt i februari. Inte för att det kanske ersätter Saab, men vi måste utöka vårt sortiment.

Trots Saabs konkurs ser Ingemar "Cosmos" Karlsson an framtiden med tillförsikt.

– Vi har investerat väldigt mycket i lokalen med bland annat ny skadeverkstad och ny butik inklusive kundmottagning. Det gör man när man tror på framtiden.

Även Volvo-handlaren Gösta Samuelsson Bil tappade jämfört med 2010.

– På nybilsförsäljningen tappade vi fyra procent. Men det beror på att vi hade en sådan oerhört hög försäljning 2010, säger Kjell Persson.

– Vi är jättenöjda med de siffror vi har. Vi har en marknadsandel på ungefär 41 procent – det är helt klart i Sverigetoppen.

NLT har sökt representanter för Petterssons Bil och Toyota Center.

Mer läsning

Annons