Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bilägare föreslås få

Annons

Allmänna reklamationsnämnden rekommenderar bilfirman Björkmans i Ludvika att dra av 13 000 kronor från en faktura på nästan 18 000 kronor för reparation efter en kamremshaveri, som en bilägare i Ludvika råkade ut för förra sommaren.

Därmed går nämnden inte med på bilägarens krav om att få prisavdrag för hela kostnaden utan nöjer sig med att pruta räkningen från Björkmans till vad byte av kamrem och kylvätskepump skulle ha kostat.

När mannen 2002 köpte en Opel Astra, årsmodell -99, hos Björkmans gjordes en fullservice av bilen, som då gått 7 000 mil. När han hämtade ut bilen frågade han varför inte kamremmen i motorn bytts. En säljare på företaget hävdade då att det skulle ske först vid 9 000-milaservicen trots att generalagentens direktiv säger 6 000 mil.

I maj förra året gick bilen sönder och parterna kom överens om en felsökning till en kostnad på 1 500-1 800 kronor.

En representant på företaget ringde senare upp mannen och berättade att kamremmen gått sönder och att de bytt den samt en spännrulle till vattenpumpen. Kostnaden blev nästan 18 000 kronor.

Allmäna reklamtionsnämnden konstaterar att företaget inte kontaktade mannen för att få klartecken innan reparation gjordes.

Han har därför fått anstånd med betalningen tills ärendet avgjorts av Allmänna reklamationsnämnden.

Till saken hör att mannen sommaren 2004 lät göra en 9 000-milaservice hos företaget Carlia bil i Borlänge och även då förde bilägaren ett kamremsbyte på tal men där fick han uppgift om att det inte var något fel på remmen och att ett byte inte var aktuellt förrän vid 10 500 mil.

Eftersom mannen tyckte att han blivit vilseledd på båda ställena ställde han som krav att endera Björkmans i Ludvika eller Carlia i Falun skulle stå för hela reparationskostnaden.

Men så tyckte alltså inte Allmänna reklamationsnämnden.

Mer läsning

Annons