Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bidragstagarna nöjda i Ludvika

/
  • Lite oväntat. Socialenstjänstens handläggare har fått bra betyg av de som söker socialbidrag. Enligt Johanna Bjerndal och Hanna Adolfsson kändes det inte självklart att enkäten skulle ge så bra resultat. – Det är ju både och, hos dem man möter. En del är nöjda och en del är missnöjda, förklarar Adolfsson.
  • Nöjda och glada. Handläggaren Susanna Öbrell och enhetschefen Camilla Tallgren är glada åt resultatet i socialbidragsenkäten som visar att brukarna är nöjda med det bemötande de får av sina handläggare. – Det är ju jättebra. Det här är som en bekräftelse på att vi gör ett bra jobb, säger Susanna Öbrell.

Annons

- Jag tror att folk blir positivt överraskade när de kommer hit, säger enhetschefen Camilla Tallgren.

Mellan 15 februari och 15 mars i år genomförde social- och utbildningsförvaltningen en enkätundersökning bland alla som sökte socialbidrag.

Alla som kom till vuxenenheten för socialbidrag fick erbjudande om att besvara enkäten.

Alla svarade. Totalt 51 personer. 22 kvinnor och 29 män.

- Folk är nöjda med bemötandet. De känner sig delaktiga i utredningen och tycker att handläggarna har lyssnat på dem, säger utvärderaren Ann-Marie Mohlin som sammanställt resultatet av undersökningen.

Den största delen av undersökningsgruppen var hyfsat nöjd med både bemötande, information och handläggning.

Men det fanns undantag. 10 procent upplevde att frågorna som handläggarna ställde var kränkande. Samtidigt tyckte de allra flesta att handläggarna ändå ställde frågorna snällt.

När det gäller ekonomin varr missnöjet större.

Undersökningen visar nämligen att många av brukarna, alltså de som får socialbidrag, var missnöjda med normen, alltså storleken på summan pengar de fick.

- Det är sånt som handläggarna inte kan påverka, förklarar Mohlin.

Av sammanställningen framgår det tydligt att männen var mer nöjda än kvinnorna.

- Det är en hårfin skillnad. Eftersom det är så litet underlag kan man inte dra några stora växlar på det egentligen, säger Mohlin.

Den här undersökningen är den första av 14 undersökningar som IFO (Individ- och familjeomsorgen) ska genomföra under året.

Mer läsning

Annons