Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Båtägare ute på farligt vatten

/
  • Falu FK:s avgående ordförande Björn Borgersen lovar en lösning –

Annons

Frånvaron av prickarna i kombination med att vattenståndet varit lågt på grund av det stora turbinarbetet invid forsen i Ludvika har förvandlat Väsman till en sjö där det gäller att ha sjökortet tillgängligt och studera det noga.

Läggs därtill att värmeböljan för ett par veckor lockade ut många båtägare har Väsman blivit ett vatten där farorna lurar nära ytan.

Eero Korhonen är en av båtägarna som råkat illa ut. Han har åkt båt på Väsman i 30 år och trodde att han visste exakt var grunden fanns.

Men mellan Dröverkaholem och den stora ön Sollen hände det.

- Det var premiärturen. Jag gasade på lite grann och sedan small det till när jag körde in i hällen.

Nedre delen på utombordsmotorn trasades sönder. Notan för reparationen slutade på 18 369 kronor.

- Enbart propellern kostade 4 500.

Eero berättar att vid den här platsen har det tidigare funnits en dunk som markerat hällen. Men nu var den borta och olyckan var genast framme. Han nämner att det flera andra båtägare har kört in i stenar och grund under den senaste tiden.

- Väsman är en farlig sjö, där prickarna är oerhört viktiga. Det är väldigt svårt att navigera rätt enbart med ledning av sjökortet, anser han.

Eero skjuter egentligen inte över skulden på båtklubben. Själv är han däremot inte medlem i klubben.

Mats Norell kan för sin del konstatera att klubbens prickningskommitté har haft problem med att få tiden att räcka till.

- I vanliga fall ska prickarna vara utsatta före midsommar. Men i år hann man inte med.

Han menar att man måste ha i minnet att utsättningen av prickarna görs på frivillig basis. Och, att prickarna aldrig kan ersätta sjökortet.

- Man ska navigera efter sjökortet, prickarna är egentligen inte nödvändiga, utan fungerar bara som referenspunkter och underlätta navigeringen.

Mer läsning

Annons