Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bara en buss i veckan

Annons

Kritiken framförs med anledning av det försämrade utbudet på linje 41 i Dalatrafiks nya tidtabell som träder i kraft på måndag.

Smedberg har länge varit en trogen resenär och hon är beroende av buss för att ta sig in till Ludvika för att göra sina inköp. Hon har brukat resa med en förmiddagstur som gått varje vardag utom lördagar och i Ludvika har hon kunnat uträtta sina ärenden utan att känna sig stressad.

När hon nyligen fick se den nya turlistan blev det en rejäl skuffelse för henne. Hon kunde konstatera att av fem turer per vecka återstår bara en enda. Den går bara på fredagar när det dessutom brukar vara väldigt mycket folk och långa kassaköer i dagligvarubutikerna.

Och inte nog med det. Den tid som hon har till förfogande mellan turen och returen minimeras till under en timme.

- Det tar minst tio minuter för mig bara att gå från resecentrum till butiken och lika lång tid tillbaka, säger Smedberg som direkt kan räkna bort över 20 minuter av sin vistelse i stan.

- Och på fredagarna kan det vara väldigt långa köer vid kassorna. Det kan räcka för att man ska missa bussen och sedan finns ingen senare buss att vänta på.

- För mig är det här ett stort problem men en gammal kärring är väl inget som de (tidtabelläggarna) bryr sig om.

Smedberg har ringt till Dalatrafik och påtalat olägenheterna med den nya kraftigt försämrade tidtabellen. Svaret uppges ha varit att "vi har gjort så gott vi kunde".

Hon är inte bilburen och att cykla till och från Ludvika är inget alternativ för Smedberg som är i åldern 80 plus.

Björn Floresjö, planeringschef vid Dalatrafik i Borlänge har förståelse för kritiken från Snöåbon.

- Absolut! Jag beklagar att det uppstår problem för henne med de nya tiderna på linje 41 och att det begränsar hennes möjligheter att åka och handla.

- Men samtidigt är det den verklighet vi lever i. Vi kan köra hur många turer som helst men någon måste betala och i det här fallet är det kommunen som inte kan köpa mer trafik på grund av att ekonomin är skral.

- Trafiken på den här linjen ska i första hand tillgodose behovet av skolbarnstransporter.

Mer läsning

Annons