Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Banverket river vid Kajvägen

/
  • På fallrepet. Banverkets sista byggnad vid Kajvägen i Ludvika, före detta banavdelningens förråd, ska rivas. Den siste hyresgästen, en lokal småföretagare, har sagts upp och håller på att flytta.

Annons

Det är före detta banavdelningens förråd som ska skatta åt förgängelsen efter att under ett antal år varit hemvist för en lokal småföretagare.

Byggnaden finns nämligen med i Banverkets riksomfattande så kallade avvecklingsplan som omfattar närmare 1 000 byggnader som inte längre används för sitt ursprungliga ändamål.

– De byggnader som vi inte längre behöver i verksamheten ska avvecklas och i de flesta fall betyder det att vi måste riva då de finns väldigt nära järnvägen, klargör Mats Nordblad, fastighetschef vid Banverket, Mellersta regionen i Gävle.

Han bekräftar att den siste hyresgästen är uppsagd och att byggnaden ska jämnas med marken när alla privata tillhörigheter har körts iväg.

– Som hyresgäst få man lov att ta bort det man släpat dit och tömma huset, säger Nordblad.

Ur lokal transporthistorisk synvinkel kan nämnas att rivningsobjektet uppfördes av Bergslagernas Järnvägar (BJ) under järnvägens storhetstid i Ludvika. Efter förstatligandet användes huset av dåvarande SJ-banavdelning som hade en omfattande verksamhet på banorna i trakten.

– Där hade de spadar, korpar och en massa andra attiraljer som gubbarna använde. Jag vill även minnas att signalavdelningen också använde delar av huset förutom att de hade lokaler vid gamla Taxi i längan bredvid stationshuset, berättar järnvägarveteranen Stig Haglund.

Han har många minnen från glansdagarna och tycker det är en stor bedrövelse att Ludvika station efter hand har förvandlats från en betydelsefull järnvägsknut med 100-tals anställda till en obemannad hållplats.

Mer läsning

Annons