Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Anmälningar mot vården på stadig nivå

2011 skiljer sig inte mycket mot 2010 vad gäller anmälningar till Patientnämnden om vårdcentraler i Västerbergslagen.
Däremot har de ärenden minskat som handlar om bemötande.

Annons

Om man bara ser till antalet anmälda ärenden, ligger Ludvika Norra fortfarande högt. Där har 16 ärenden kommit in, samma antal som 2010. Skillnaden är att de ärenden som gäller bemötandet har minskat. Totalt sett har denna kategori sjunkit från 20 till 12 i Västerbergslagen.

Smedjebackens vårdcentral hade till exempel fyra ärenden gällande bemötande 2010.

– Men i fjol var det inget sådant och det är ju bra, säger Staffan Mild på Patientnämnden.

Kategorierna är tre. Ärenden som hamnat i kolumnen bemötande handlar bland annat om brister i kommunikationen – att en patient anser att den har fått dålig information. Patienter som anser sig fått en felaktig diagnos, biverkning, utebliven behandling eller när något blivit fel med medicineringen, hamnar under vård och behandling. Under organisation sorteras de ärenden in som handlar om att någon inte fått sin journal, remisser, kallelser eller provsvar som den önskat.

I år är det fler enheter som har minskat antal ärenden 2011 jämfört med 2010, än som har ökat. Det totala antalet ärenden i Västerbergslagen håller sig dock på en ganska stadig nivå.

Staffan Mild har ännu inte hunnit analyserat siffrorna så noga att han kunnat dra några slutsatser.

– Materialet går ut till alla verksamheters chefer, först som övergripande siffror. Sedan skickar vi ut de enskilda ärendena, avidentifierade, till varje klinik.

Grangärde vårdcentral får till exempel de ärenden som gäller den enheten, men utan att kunna se vem som lämnat klagomål.

– Syftet med det här arbetet är att kunna göra förbättringar. Det är en del av patientsäkerhetsarbetet. Vi ska göra mindre fel.

Mer läsning

Annons