Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Svårt att reparera bristerna efter upphandlingen"

Annons

- Det vinnande företaget har fått anbudet antaget till en viss kostnad och servicekvalitet. Att i efterhand försöka öka servicegraden kräver en ökad konstnadsram. Entreprenören kanske inte är villig att ta på sig den ökade kostnaden och minska sin vinst, nu när politikerna kommit på vad man borde gjort innan processen satte igång, säger han.

- Kravet kan bli att Dalatrafik och kommunerna måste betala mer pengar till entreprenören för att denne skall kunna sätta in ökade resurser, men i det läget riskerar man samtidigt att få göra en helt ny upphandling. Om det ursprungliga anbudet satts ur spel kan det bli frågan om att de entreprenörer som slagits ut kräver skadestånd och självfallet en ny upphandling, säger Ronny Svensson och fortsätter:

- De skador som uppkommit visar hur viktigt det är att en kompetent grupp människor sköter processen. Det här är ett oerhört bra fall som visar hur man inte bör göra. Det är sannolikt så att den här upphandlingen är så stor att den borde underordna samma regel som statliga utredarna nu vill föreslå för statliga myndigheter, för att inte små företag ska diskrimineras, säger han.

Upphandlingsutredningen föreslår nämligen att statliga myndigheter inte skall diskriminera små företag genom för stora upphandlingar av offentligt finansierade varor och tjänster.

Ronny Svensson pekar också på att kvaliteten inom färdtjänsten och sjukresorna riskerar att försämras.

- De som åker med färdtjänst och sjukresor åker tillsammans. Detta leder ofta till längre bilturer och längre väntetider - bara för att bussen/taxibilen ska ha fullt passagerarantal för att sänka kostnaderna. Speciellt för äldre personer kan detta medföra stora problem.

Han lägger ansvaret på de den bristande upphandlingen på de ledande politikerna i de kommuner som låtit Dalatrafik göra upphandlingen, samt på Dalatrafiks politiskt valda styrelse.

Tidningen ringde upp kommunalrådet Bo Pettersson, c:

Är ni beredda, från politikerhåll, att skjuta till mer pengar till entreprenören för att åtgärda dagens brister?

- Utgångspunkten är att de bilar som finns i företagen ska kunna disponeras på ett sådant sätt att man både klarar de samhällsbetalda resorna och kan stå till förfogande för privatresor.

Ser du det här främst som en organisatorisk fråga?

- Det har fungerat förut i den gamla organisationen så det måste kunna fungera nu, om man har rätt organisation. Jag tror man kommer att hitta en lösning men frågan är hur fort det går?

Tidningen har inte kunnat nå någon ansvarig person på Dalatrafik för en kommentar.

Mer läsning

Annons