Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Privata taxiresor försvinner om vi inte kommer överrens"

/
  • Skylten tas ner. Här tas skylten ned efter det att beslutet var taget att Leksands Taxi lägger ner verksamheten. Nu är frågetecknen många kring hur taxiverksamheten ska fungera på sikt för privatpersoner och företag i Leksand.

Annons

Den 15 augusti drar den gemensamma trafikledningscentralen för privata taxiresor igång. Fram till dess kör företaget privata körningar i Leksand och Rättvik, i den mån man klarar det när trafiken ser ut som den gör.

Det är ett problem i dag att vissa taxibilar är uppbokade för en del samhällsbetalda körningar. Bilarna är uppbokade genom Samres, ett bolag som driver beställnings- och samordningscentraler för färdtjänst, sjukresor och annan anropsstyrd trafik.

- Vi har löst det genom att ha två extra bilar som klarar den privata sidan och som kör privata kunder i Rättvik och Leksand, berättar Ulf Hansson.

I dag har företaget totalt fem fordon i Leksand och fem i Rättvik, med dessa fordon kör man exempelvis sjukresor, färdtjänst, skolskjutsar, kompletteringstrafik och LSS.

Målsättningen är att kunna använda alla fordon även för privata taxikörningar, när det går att göra det.

- Vårt mål är att utnyttja de samhällsbetalda fordonen för detta och då har vi en bra täckning. Vi måste komma överens med Samres och Dalatrafik om en bra lösning, annars tror jag att den privata taxiverksamheten kan försvinna på sikt.

Björn Falk är VD på Samres:

- Vi (Samres) har inte i vårt uppdrag att konkurrera med de privata taxibolagen. Diskussioner pågår hur man kan hantera privatkörningar olika sätt. Det kan finnas möjligheter att samverka och det pågår diskussioner om tekniska lösningar. Ansvaret för att hantera den här frågan ligger på Dalatrafik, säger han.

Peter Holmberg, chef för den särskilda kollektivtrafiken på Dalatrafik, pekar på att de taxibilar som används för samhällsbetalda resor kan användas även för privata körningar.

- När de inte är schemalagda kan de användas till privata körningar. Vi för en diskussion med taxirörelsen om den här frågan, säger han.

Det har redan tagits ett beslut om att införa en gemensam beställningscentral för privata taxiresor i Dalarna.

- Vi har en idé om att göra detta tillsammans. Målsättningen är att få fart på det till den 15 augusti. Det ger bättre ekonomi i det hela. Marknaden för privat taxi är väldigt liten, framförallt under dagtid på vardagar. Det blir totalt 10-15 taxibilar i länet om vi har tur - varje ort kan inte ha en egen trafikledning. Det är Sambus, Taxi Dalarna och Totab som samarbetar om detta, säger Mats Pettersson som är vice vd på Orsa Trafik.

Alan Björk är vd på Sambus AB och ordförande i TTS nybildade samordningscentral:

- Vi kommer att försöka upprätthålla en så bra privat taxiverksamhet som vi kan. Vi har ett jättestort avtal med Dalatrafik, samtidigt ska vi köra privat taxi. Det sker i hela Siljansregionen genom Siljan Taxi, i både Leksand, Rättvik, Mora och Orsa, säger han.

- Alla inblandade på Samres, bokningscentralen, våra privata bokningscentraler och förare har gjort ett otroligt bra arbete under tiden vi startat upp och under kontraktsstarten, avslutar han.

Fakta: Taxiverksamheten:

•Från den 1 juli är det Sambus AB som tar över de samhällsbetalda resorna i Dalarna. Detta efter att Sambus vunnit den upphandling som Dalatrafik gjorde om färdtjänst, sjukresor och skolskjuts. I Leksands kommun är det Sambus underentreprenör Orsa Trafik AB som kommer att bedriva transporterna.

•Orsa Trafik ingår i samverkansbolaget Sambus AB. Samverkansbolaget har sitt säte i Hallstahammar och är bildat av 28 privata bussföretag. Delägarna finns inom länen Gävleborg, Dalarna, Uppsala, Södermanland och Västmanland.

Mer läsning

Annons