Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Per är eftersöksjägare med livet som insats – "Folk kör som galningar, visar ingen respekt"

De utför ett arbete frivilligt med minimal ersättning. Många gånger med livet som insats.
– Folk kör som galningar förbi olycksplatser och visar ingen som helst respekt, säger Per Sandberg, från Leksand.

Annons

Efter ett par timmars arbete med eftersök tog älgkons lidande slut.

I söndags var Per och Chabo, en Östsibirisk Lajko, och jobbade med ett eftersök i samband med en älgolycka på riksväg 70, mellan Leksand och Rättvik.

En inte alltför lätt uppgift.

– Nej, det var en insats med livet som insats, säger Per Sandberg.

– Trots att jag bar reflexväst och hade lampor blinkande och en bil parkerad efter riksvägen med både blixtljus och varningsblinkers, körde bilar förbi i hög fart bara några meter från mig, fortsätter han.

Samtidigt som den skadade älgkon stod i diket, med hunden bredvid sig, gjorde Per allt för att älgen inte skulle ta sig upp på vägbanan igen.

– Vid tre tillfällen var både hund och älg uppe på vägen. Men eftersom trafiken var så intensiv gick det inte att avlossa skott, berättar Per.

LÄS ÄVEN: Var tionde minut sker en viltolycka – "Gäller att vara extra vaksam ute på vägarna"

Till sist lyckades Per avsluta älgkons lidande, efter några timmars hårt arbete och samspel med hunden Chabo.

–Allmänheten måste förstå att vi är där för deras skull.

– Att få 300 kilo älg på motorhuven kan få fruktansvärda följder.

När Per Sandberg kom hem uttryckte han sina känslor om händelsen på Facebook:

"Vart fan är respekten för det vi gör längs med vägarna, där vi förkortar lidande för påkörda vilt och städar upp efter viltolyckor! Vi riskerar våra kära hundars liv samt våra egna, dag som natt för detta! Men ett stort tack till de vettiga chaufförerna i yrkestrafiken som jag upplever i det stora saktar ner och tänder varningsblinkersen för att varna övriga trafikanter."

Tyvärr var söndagens händelse ingen tillfällighet.

– Nej, det händer ofta att man hamnar väldigt nära trafiken. Riktigt otäckt.

De senaste två veckorna har Per Sandberg varit ute fem-sex gånger på olycksplatser.

– November och december är två utsatta månader. Vissa platser är också mer drabbade av viltolyckor än andra.

– Bra om det sätts fokus på viltolyckor och eftersök. Kanske kan det få allmänheten att tänka till, lätta rejält på gasen, säger Per.

LÄS ÄVEN: Få anmälda jaktbrott – "Lagbrott att inte anmäla viltolyckor"

LÄS ÄVEN: Flydde för livet med björnen i bakhasorna – "Jag var ganska säker på att jag skulle dö"

Mer läsning

Annons