Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Norra Europas första airpark

/
  • Airpark. Siljansnäs airpark är den första i norra Europa, de övriga fem som finns är alla byggda i Frankrike. Redan står tre hus inflyttningsklara. Alla tomter är sålda och ett tiotal hus är under uppbyggnad.  Foto: Göran Persson
  •  Foto: Göran Persson

Annons

På grund av att det blev färre tomter än planerat så har projektet gått med cirka 200 000 kronor minus - med en totalbudget på 12 miljoner kronor.

- Projektet skulle vara ett nollsummespel där överskott från tomtförsäljningen gått till finansiering av vägar, vatten och avlopp, samt asfaltbanan. Men i slutändan bommar det på några hundra tusen kronor. I stället för att gå lite plus har det gått lite minus. Anledningen är att vi kunde ha sålt flera tomter, cirka 5-10 tomter mer, men en av markägarna som skulle sälja skog drog sig ur och vi hade då dragit på oss mer kostnader än ursprungligen budgeterat. Vi har lagt cirka 40 procent mer asfalt än projekterat. Hade vi kunnat köpa mark för att sälja 5-6 tomter till hade vi fått in en miljon kronor till netto, berättar Carl Rönn som varit projektledare för airparken under uppbyggnaden.

Det har även byggts mer vägar på området än det var planerat från början. Tomtköparna har betalat 150 kronor per kvadratmeter för tomterna. Tomstorlekarna varierar mellan 500 kvadratmeter och upp till 2200 kvadratmeter.

Alla 45 tomter har sålt och några har sedan sålts i andra hand.

- Cirka tio hus är påbörjade eller färdiga, samt några hangarer. Vid årsskiftet tror jag att det är hus på uppemot hälften av tomterna. Tre hus är redan helt klara, berättar han.

Hela 30 procent av tomtägarna kommer från andra länder. Det är också tomtägarna som indirekt betalat asfaltbanan, vatten och avlopp, samt vägar i området.

Airparken som byggs innebär att det är privatpersoner som köpt tomter och bygger egna hus i anslutning till flygfältet. Från husen går det sedan asfalterade taxibanor till flygfältet, piloterna kan ha eget flygplan i en egen hangar på tomten. Mycket tyder på att flera av de som bygger husen kommer att använda dessa för permanentboende. Husen som byggs är i varierande stilar, de som kommer från andra länder tar ofta med sig sina arkitektoniska traditioner. Och såväl enklare hus som stora timmerhus syns redan växa fram på tomterna.

Fakta: Airpark:

  • Själva airparkskonceptet började växa fram i USA efter kriget. I USA finns det mer än 400 parker i olika storlekar. I Europa byggdes den första airparken år 1996 i Frankrike, därefter har flera byggts där.

Mer läsning

Annons