Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Krisläge för Engelbrekt

/
  • Vacker syn. Ångfartyget Engelbrekts lugna framfart på Siljans vatten kanske är ett minne blott? /Arkivfoto:Karin Paulsson

Annons

Faktum är att det saknas både skeppare och maskinist inför sommarens Leksandsturer. Vd:n, skepparen och Engelbrekts starka man Åke Ollars tar ett steg åt sidan på grund av sjukdom och skepparen Olle Nordesjö slutar. I Mora däremot finns det fortfarande skeppare och maskinist att tillgå.

Jan-Olof Liss ser helst att en eller flera personer visar intresse för att göra en arbetsinsats för ångfartygets fortlevnad. Gärna personer med skepparexamen, men det finns en hel del andra arbetsuppgifter också.

Ångfartyget Engelbrekt har blivit lite av en somrig institution i trakten. Fartyget började trafikera Siljans vatten 1996. Elva säsonger har det blivit så här långt. Nu är frågan om den tolfte säsongen "fryser inne" helt och hållet? Jan-Olof Liss ser mycket allvarligt på situationen så här halvannan månad före säsongsstart.

- Det är en svår situation. Att få tag i en skeppare vore guld värt.

Liss menar att det gäller att få tag på någon som i första hand kan ta över Åke Ollars göromål med bland annat bokningar, ekonomi och skepperiet. Sedan finns ju andra sysslor för män och kvinnor såsom servering, städning, vedhantering och annat.

Några turer för i år är redan bokade. Jan-Olof Liss och andra tycker det vore synd om Engelbrekt uteblir i år.

- Det är ju en levande ångbåt. En av de äldsta passagerarångbåtarna. Det är en speciell tjusning med ångbåt. Det har en så rogivande puls.

Jan-Olof Liss berättar att förra årets 60-70 turer betydde runt 4 000 passagerare och att den populäraste turen är älvturen till Gråda. Hur det blir med årets turer är ett stort frågetecken.

Mer läsning

Annons