Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hotellen osäkra på taxiframtiden

Annons

Frågan tidningen ställde var hur taxiverksamheten fungerar efter de förändringar som infördes i juli månad:

- Vi har inte haft så mycket med det att göra, jag har inte upplevt någon skillnad. Det är ganska få taxiresor till och från hotellet. Vi hämtar ofta kunderna vid järnvägsstationen själva. När det blir konferenser använder vi taxi oftare, berättar Susanne Lindgren som arbetar som receptionist på hotell Gyllene Hornet i Tällberg.

På Hotell Korstäppan befarar man att det kommer den förändrade taxiservicen kommer att kännas av till vintern, då det blir fler konferenser och färre gäster med egna bilar.

- Vi har inte haft några gäster ännu som behövt taxi. När vi kollade hur det skulle fungera fick vi veta att man skulle boka taxi i god tid. Men problemet är ju att gästerna ofta bestämmer sig med kort varsel. Men det är lite tidigt att ställa frågan ännu, på vintern kommer vi kanske känna av det mer, säger Anette Magnusson som arbetar i receptionen.

På Insjöns hotell har det inte varit några större problem att få taxi enligt vd:n Mattias Gottlow.

- Det har varit ett par tillfällen då vi inte fått tag taxi, då har vi kört gästerna själva. Men det har inte varit några större problem ännu. Jag vet dock inte hur det kommer att fungera vid större arrangemang i bygden, berättar Mattias Gottlow.

På Hotell Moskogen har man också tvingats skjutsa gäster själva.

- Dagen efter när de stängt ner den gamla organisationen var det problem, då fick vi rycka in och köra gäster själva. Det har gått bra när vi beställt taxi åt kunderna till nästa dag, sedan vet jag inte hur det fungerar om man måste ha taxi på en gång, berättar Matilda Ericson som jobbar i receptionen på Hotell Moskogen i Leksand.

Mer läsning

Annons