Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här är Leksand från ovan

/
  • Full kontroll. Med de nödvändigaste instrumenten kan Ingmar Lind ha full kontroll på motorseglaren. Till vänster variometer (visar stig och sjunk i meter per sekund), fart och höjdmätare. Till höger digitala instrument för bland annat oljetemperatur.  Foto: Göran Persson
  • Vackert. Leksand ur en annan synvinkel, om möjligt, ännu vackrare än när man beskådar bygden från moder jord.  Foto: Göran Persson
  • Pilot. Ingmar Lind njuter i lufthavet över Leksandsbygden. Flygklubbens motorseglare har en marschfart på cirka 150 kilometer i timmen och det möjliggör även lite längre resor - kanske en tur till Göteborg över dagen.  Foto: Göran Persson

Annons

Bildspel: Så ser Leksand ut från ovan

Kryper ner i passagerarsitsen på flygklubbens SF25 Motorfalke. Ingmar Lind tar plats bredvid mig och börjar gå igenom checklistan. Han går igenom punkt för punkt på listan och sedan taxar vi ut mot den nya asfaltbanan. Vi taxar bort mot södra ändan av banan för att kunna starta i motvind, en princip som gäller för alla piloter, starten sker i motvind och likaså landningen. Vid starten får vingarna snabbare lyftkraft och vid landningen så bromsar vinden så att säga flygplanet. Sista kontrollen är fullt motorpådrag.

- Jag varvar upp motorn till över 2400 varv per minut, den här kommer att gå ännu högre då det är en ny motor i den, berättar Ingmar Lind.

Motorn svarar som den ska och efter anmälan på flygradion att vi avser starta på banan så ger Ingmar full gas. Planet accelererar och snart har vi så pass hög fart att det finns lyftkraft, Ingmar drar sakta åt sig spaken och vi lyfter.

Men det är ingen brant stigning utan istället låter han flygplanet bygga upp farten, för att nå minst 90 kilometer i timmen, och sedan börjar vi stiga brantare.

Vi tar några svängar över flygfältet och fortsätter mot centrala Leksand. Det blir några lysande tillfällen till flygfotografering. Och det är bara att konstatera att Leksand, om möjligt, är ännu vackrare från luften än sett från moder jord.

- Den här motorseglaren flyger vi på samma sätt som ett segelflygplan, vi ser alltid till att ha landningsbara fält i närheten om motorn skulle lägga av, då kan vi glidflyga dit och landa som "hemma", berättar han.

Till höger om oss syns Siljans blå vatten och det är en oslagbar vy över ett av Sveriges vackraste landskap.

Höjden är cirka 400 meter och farten omkring 130 kilometer i timmen. Headsetet ger bra bullerdämpning samtidigt som det möjliggör både extern och intern kommunikation. På det hela taget en bekväm och mycket rolig flygning, till en relativt billig kostnad dessutom.

För att exemplifiera att det är en billig flygning så berättar Ingmar om att han flög med motorseglaren till Dala-Järna, tur och retur, under våren. Då var motortiden - inklusive varmkörning av motorn, taxning till startposition och stigning till 300 meter - bara fem minuter! Därefter stoppade han motorn två timmar i luften. Totalkostnaden blev bara 24 kronor! Det går knappast att ta sig billigare till Dala-Järna - om man inte går eller cyklar!

Vi närmar oss snart flygfältet igen och Ingmar Lind styr in flygplanet på finalen bana 32 . Grässtråket kommer allt närmare oss liksom moder jord. Någon meter över backen tar Ingmar upp flygplanets nos litegrann och låter farten sjunka tills flygplanet tappar lyftkraften och sjunker igenom och går ner på gräset. Därefter taxar vi bort mot hangaren - en minnesvärd upplevelse rikare.

Mer läsning

Annons