Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Forskare kritiserar reseupphandling

/
  • Kritisk. Forskaren Ronny Svensson menar att upphandlingen av den nya färdtjänsten aldrig borde gjorts. Foto: Annki Hällberg/Arkiv
  • Taxi Leksand fick ta ner skylten när man förlorade Dalatrafiks upphandling. Foto: Christian Larsen/Arkiv

Annons

- Jag har tillhört de kritiska personerna från början av processen. Den upphandling som gjordes i hela Dalarna var väldigt ogenomtänkt och oskickligt hanterad från början till slut. Att upphandla sådana här färdtjänster i hela länet och inte beakta att vi på flera mindre orter har haft fantastiskt bra lokal taxiservice i flera decennier, och inte är mån om att den ska bevaras - det är uppseendeväckande. Kunskapsnivån när det gäller upphandlingar av tjänster är extra låg i Dalarna, inte minst i Leksand och de övriga Siljanskommunerna, säger Ronny Svensson.

- En statlig utredning som avslutades förra året, Upphandlingsutredningen, varnade för precis sådana här stora gemensamma upphandlingar. Deras viktigaste argument var att de ofta slår ut små företag som inte kan konkurrera. När det genomförs stora upphandlingar så blir det ofta stora företag som vinner då de har de resurser som krävs för att exempelvis klara av den byråkrati som dagens upphandlingsprocess kräver, säger han.

Ronny Svensson befarar också att det är stor risk att taxiservicen försämras och han betonar vikten av att Leksands kommun nu följer upp hur taxiverksamheten fungerar efter omorganisationen.

Vidare pekar han på att det finns ett grundläggande fel i hur de offentliga upphandlingarna genomförs.

-Nu har äntligen regeringen uppmärksammat det här problemet och jag ser fram emot att de ändrar lagstiftningen eller dess tillämpning så att inte sådana här, för medborgarna negativa upphandlingar, får ske.

För att förhindra liknande upphandlingar pekar han på ett antal önskvärda åtgärder:

  • Undersök hur man kan dela upp en gemensam upphandling, eller begränsa dess storlek.
  • Utbilda kommunernas egna handläggare.
  • Underlätta för små företag att vara med genom att inte ha så höga krav på den byråkratiska hanteringen vid upphandlingarna.
  • Se till att det måste tas miljöhänsyn.

Mer läsning

Annons