Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Förlust för Clas Ohlson på 106 miljoner: "Har gjort omfattande kommersiella satsningar"

Clas Ohlson gjorde en förlust på 106 miljoner kronor under februari till april. Det visar företagets delårsrapport som kom på fredagen.

Annons

Det var ett betydligt sämre rörelseresultat än vad analytikerna räknat med, enligt DI.se. En förlust på 49,3 miljoner kronor var väntat enligt en sammanställning från SME Direkt.

Lotta Lyrå, Clas Ohlson vd, säger att företaget har gjort kommersiella satsningar under våren för att stärka bolaget inför framtiden.

Förra året blev Clas Ohlsons rörelseresultat 17 miljoner kronor under februari till april. I år blev det 123 miljoner sämre, att det uppkommit engångskostnader och gjorts framtidssatsningar är förklaringen.

"Vi har under perioden också gjort omfattande kommersiella satsningar, framförallt för att stärka prispositionen mot konsument, men också investeringar i marknadsföring. Detta har påverkat resultatet negativt under kvartalet jämfört med föregående år, men kommer att stärka Clas Ohlsons konkurrenskraft på lång sikt." skriver Clas Ohlsons vd, Lotta Lyrå, i delårsrapporten.

Engångskostnaderna kommer sig av att Clas Ohlson har tagit fram en ny strategi och arbetat med att sjösätta den, att ta IT-plattformen Score och stänga butiker i Storbritannien har också bidragit till ett sämre resultat.

Det har också skett positiva saker för företaget under kvartalet. Försäljningen har ökat med sju procent och försäljningen online har ökat med 48 procent.

"Vi har i det fjärde kvartalet påbörjat strategiomläggningen, där vi använder vår finansiella styrka och vårt underliggande resultat för att investera för framtiden.", skriver Lotta Lyrå.

Tipsa oss!

Har du något du vill berätta eller kanske fångat något intressant på bild?

Skicka tips

Tipsa oss!

Har du något du vill berätta eller kanske fångat något intressant på bild?

Skicka tips

Mer läsning

Annons