Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Företag drabbat av bluff faktura

/
  • Faktura. Bengt Grimlund visar upp bluff fakturan som företaget skickat.  Foto: Lovisa Svenn

Annons

- Min fru tog samtalet där en man erbjöd något angående min dator och hemsida som jag har. Hon förstod inte ärendet och vad företaget egentligen vill, säger han och fortsätter:

- Jag driver företaget från hemmet och använder vår privata telefon. Min fru berättade för mig om telefonsamtalet från företaget när jag kom hem och hon trodde de skulle ringa igen, då hon själv inte har något med verksamheten att göra, säger han.

En månad senare dök fakturan och orderbekräftelsen upp på 20 000 kronor, Bengt trodde då att någon form av missförstånd skett.

Bertil har under en månads tid skrivit brev till bluff företaget och försökt häva det köp de säger att han ska ha gjort.

- Då fick jag ett telefonsamtal där de försökte skrämma mig med att skicka fakturan till kronofogden och göra en konkursansökan. Därefter har det varit tyst. När jag sedan ringde kronofogdemyndigheten så visade det sig att det inte fanns någon notering om mig.

- Det vittnar om att de inte är insatta i det här över huvudtaget, det går inte till så hos kronofogden, säger Bengt.

Tidningen kontaktade företaget som hävdar att de skickat en kredit faktura på det aktuella beloppet, för drygt en vecka sedan. Enligt företaget har man beslutat att kreditera Bengts faktura på grund av hans ålder. Bengt hävdar dock att han inte mottagit någon kredit faktura eller någon annan information om att han slipper betala.

På Svensk Handels hemsida varnas det för den här typen av telefonförsäljning och säkerhetschef, Dick Malmlund, känner igen händelsen när tidningen berättar om Bengts fall.

- Folk kontaktar oss dagligen om den här typen telefonsamtal. Det är jätteviktigt att inte inleda en diskussion med dem och att lägga på luren, säger han.

Dick berättar att det har förekommit fall där Statens kriminal- tekniska laboratorium sett spår av att företag klippt i banden där samtal spelats in. På så sätt hävdar de att en order genomförts.

Fakta: Så här gör du:

Om du fått en faktura eller annan handling gällande en tjänst eller vara som du inte har beställt, eller accepterat, från ett företag du tidigare inte varit i kontakt med, då ska du motsätta dig handlingen genom att göra följande:

• Stryk ett streck över papperet och skriv "ej beställd" eller "motsätter mig betalningsansvar", på engelska "Not ordered".

• Gör en polisanmälan som du själv lämnar till närmaste polismyndighet. Faxa tillbaka handlingen till företaget, samt faxa en kopia på handlingen till Svensk Handels säkerhetsavdelning 08-762 78 50.

• För inga diskussioner med företaget per telefon och betala aldrig för något som ni inte beställt.

• Spara eventuell skriftväxling med företaget. Dessa handlingar kan behövas som bevis.

Källa: Svensk Handel

Mer läsning

Annons