Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flygfesten lockade storpublik

/
  • Teater. Det var närmare 2000 besökare under flygdagen och de fick bland annat titta på en teateruppvisning av Siljan Flying Circus.  Foto: Göran Persson
  • Avancerad flygning. Jan Emilsson bjöd på en imponerande avancerad flyguppvisning i sin Sukhoi 29. I nosen sitter en niocylindrig stjärnmotor som levererar hela 400 hk.  Foto: Göran Persson

Annons

Se bildspel! Klicka här!

Programmet vid flygfältet ingick som en del i Classic Car Weeks program.

Publiken fick se både flygteater, formationsflygning och avancerad flygning.

Gruppen Skybirds, från Barkarby flygplats i Stockholm, visade formationsflygning med sex stycken flygplan. Teatern inom Siljan Flying Circus bjöd på en annorlunda och fartfylld teateruppvisning.

- Det var omkring 1500-2000 besökare under dagen, berättar Carl Rönn som varit en drivande kraft för att bygga upp Siljan Flying Circus.

Jan Emilsson flög en imponerande avancerad flyguppvisning med sin Sukhoi 29. I nosen sitter en niocylindrig stjärnmotor som levererar hela 400 hk.

Flygplanet är byggt i Ryssland och är konstruerat för att tåla väldigt stora påfrestningar i luften utan att brytas sönder.

- Den svåraste manövern är att flyga i en rollande cirkel, berättar Jan Emilsson som deltar i flyguppvisningar över hela norra Europa.

- Jag tog mitt segelflygcertifikat år 1987 och år 1994 tog jag mitt motorflygcertifikat och behörighet för avancerad flygning.

Emilsson utsätts för stora g-belastningar under sin uppvisning och det krävs mycket träning för att kroppen ska klara detta.

- Det krävs flygträning och styrketräning för att träna upp kroppen så att den tål g-belastningen. Jag är dessutom i Florida under vintern och tränar för att hålla uppe tåligheten för g-belastningen.

Mer läsning

Annons