Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Engelbrekt åter ut på Siljans vatten

/
  • Klocka. En klocka hänger utanför hytten. Det gamla ångfartyget är i fint skick och är väl värt ett besök.
  • Instrument. Det gäller att hålla reda på alla visarna.
  • Fakta. Fartyget har en intressant historia och det finns många intressanta tekniska data att fördjupa sig i.
  • Hytt. Härifrån styrs den gamla anrika båten. En ljus och trevlig miljö, där allt är välpolerat.
  • Välkomnar. Åke Ollars välkomnar gästerna ombord på ångfartyget Engelbrekt. På fredag startar de ordinarie turerna.

Annons

Tack vare lokalpressens artiklar kring Engelbrekts krissituation inför sommaren så har både frivilliga skeppare och maskinister anmält sig för att tjänstgöra under sommarens turer.

- Skepparna är nyckelpersonerna. Det fattas dock fortfarande en maskinist för att få en jämn fördelning på turerna, berättar Åke Ollars som är glad över att så många ringt och varit villiga att ställa upp och hjälpa till.

Bland de skeppare som kommer att tjänstgöra under sommarens turer kan nämnas bland annat Björn Bergkvist, Olle Nordesjö, Anders Berglund och Kjell Eriksson.

- Hittills i sommar har vi bara kört charterturer. Nu på fredag (den 6/7) så börjar de ordinarie turerna.

Man börjar med en nostalgitur på förmiddagen och båten går då till Mora på en enkeltur. Båten blir kvar i Mora och sedan utgår den därifrån för kvällskryssning med dans på Sollerö brygga. Det finns möjlighet för passagerarna att resa åter med tåg från Mora strand, påstigning kan ske bara cirka etthundra meters promenad från kajen.

- På lördag blir det en lunch/eftermiddagskryssning där vi utgår får Sollerön och går till Ryssaviken, "Siljans skärgård", och tillbaka. På söndag blir det sedan lunch och middagskryssning som utgår från Mora.

Enligt Åke Ollars är det stor efterfrågan på turerna. Båten kan ta 66 passagerare, varav 38 personer i matsalen.

Det charmiga fartyget lockar såväl ortsbefolkning som turister att ta sig en tur på Siljans vatten.

- Charmen med båten är att den är Sveriges äldsta ångdrivna passagerarfartyg i drift. Båten är bygg år 1866 och den firade 140-års jubileum i fjol. Alla besökare är begeistrade över vilket skick den är i, säger han.

- Problemet är att det är svårt med återväxten. Vi är många äldre i föreningen nu och vi skulle behöva fler yngre förmågor, säger han.

På fredag kastar man loss för nostalgituren och sedan följer ett digert program under hela sommaren.

Mer läsning

Annons