Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"En spännande kulturoas"

/
  • Kristina Kjellin och Lennart Öberg
  • Gustav Theodor Walléns skurna självporträtt på en trappstolpe i Walléngården.
  • Jörgen Nilsson vid Walléns skurna självporträtt.
  • Christina Munch-Eriksson och Jörgen Nilsson visar upp två av Walléns stolar, en med skuren och en med obearbetad ryggtavla, i Walléns stora ateljé.
  • En trasig keramikkanna, dekorerad med en form av kurbits och en person som påminner om en Rättvikskarl. Men den kommer från Frankrike.
  • Målningen av
  • Allmogeföremål, möbler och konst i skön förening.

I åratal har de gått förbi – tittat och undrat.
Under helgen gick Kristina Kjellin och Lennart Öberg på studiebesök i Walléngården.
– En spännande kulturoas, lite av ett konstmuseum, utbrast de.

Annons

Under lördagens minisymposium om konstnären Gustaf Theodor Wallén (1860-1948) visades Walléngården för allmänheten.

De många besökarna fick se ett konstnärshem med bland annat 300 blyertsteckningar, ett 50-tal oljemålningar och akvareller, träskulpturer, en imponerande ateljé, allmogeföremål, gamla bruksredskap och en hel del kuriosaföremål.

Och de fick höra spännande berättelser.

Som den om målningen Båtar i natten. Jörgen Nilsson, i dag ordförande i Wallénstiftelsen, hittade den i gårdens källare och Lennart Persson, konservator från Sundborn, "hittade" båtarna.

– Den var så mörk, påverkad av tidens tand, att båtarna nätt och jämnt syntes, förklarade Jörgen.

...som den om den trasiga keramikkannan, dekorerad med en form av kurbits och möjligen en Rättvikskarl. Nittsjö?

– Wallén hittade den faktiskt i Concarneau i franska Bretagne, sade Christina Munch-Eriksson, ledamot av Wallénstiftelsens styrelse.

...eller som den Jörgen berättade om husbygget:

– Gården är byggd av stockar som Wallén själv valde ut vid Yxbodarna. De Västanviksbönder som körde hit stockarna fick inte använda kedjor, utan bara rep för att inte göra märken på virket.

Spännande är också den möbelgrupp som finns i ateljén. Tre av fyra trästolar har vackert och fantasifullt skurna ryggtavlor, men den fjärde är obearbetad. Varför?

– Skalet, byggnaden, har fascinerat oss och det var en stor positiv överraskning att komma in och se all konst och alla kulturföremål. Utställningen i kulturhuset hade ökat vårt intresse för Wallén, förklarade Kristina Kjellin och Lennart Öberg, som sedan fem år bor i Kajenområdet.

I dag används Walléngården som administrationsbyggnad, som kansli för Stiftelsen Hantverk och Utbildning. I huset utfärdades under 2011 ungefär 1 000 gesällbrev och 80 mästarbrev till hantverkare i hela Sverige.

– Självklart visar vi gården för intresserade, ring eller knacka på, säger Carina Isenberg, vd för Stiftelsen Hantverk och Utbildning.

Mer läsning

Annons