Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En sann Leksandsvän

/
  • Återvändare. Mr Masao Kobayashi, vd för japanska Handelskammaren i Stockholm - Jetro - älskar Leksand och Dalarna.

Annons

Det har blivit många resor till Dalarna genom åren. De allra flesta i tjänsten, men även en och annan med familjen. Mr Masao Kobayashi på Japanska Handelskammaren hade gärna bosatt sig i vårt område.

Men än så länge är det affärsbesök som gäller och på det området har han en speciell drivkraft.

- Japan är nu inne i en förvandling. En förvandling som betyder "chans och utmaning". Processen går från storskalig massindustri till små enskilda företag. Många av dessa innovativa företag drivs av japanska kvinnor.

- Min önskan är att kunna knyta kontakter mellan dessa entreprenörer och företag i Leksand och Dalarna, säger Mr Kobayashi.

Han vill skapa ett unikt varumärke mellan Japan och Dalarna när det gäller inspiration och samarbete. Och han är på god väg att lyckas tack vare Lasse Nygård, rektor vid Entreprenörskolan i Leksand som blivit en av Mr Kobayashis allra bästa vänner.

- Utan Lasse -san och hans engagemang genom åren hade vi aldrig kommit så långt som vi har i Leksand. Om det inte finns bra kemi mellan människor går det inte att göra affärer.

- Vid den slutliga analysen handlar alla affärer om resultatet av människors möte, slår han fast.

Snabba ryck är inte ovanligt vid svenska affärsuppgörelser. För japanerna är det små, små steg framåt som gäller. Aldrig steg bakåt, aldrig ge upp utan fortsatta försök att hitta gemensamma vägar. Och - inget nytt steg framåt förrän det är dags.

Mr Kobayashi menar att japaner och svenskar ändå har mycket gemensamt när det gäller affärskultur och den energi som driver en sann entreprenör.

- Vi kan mötas i det enkla. Man ska inte krångla till det, säger han. "Saker och tings väsen är i grund och botten ganska enkla."

Många av de nya småföretagen i Japan har unika affärsidéer sprungna ur vardagens bestyr. De tar avstamp i det enkla som sedan kan omvandlas till större skala.

Mr Kobayashi berättar om en av de Japanska kvinnliga entreprenörerna vars man miste jobbet. Det enda de hade var mannens lilla lastbil. Frun tänkte till och startade sedan ett flyttföretag för att få mat på bordet. Hon är i dag en av Japans mäktigaste affärskvinnor och hennes företag det ledande flyttföretaget i landet.

- Kvinnor är ofta bättre än män på att se möligheter i sådana situationer och har realistiska målsättningar och ser var behoven finns.

- Flyttjobb är tungt och kan vara smutsigt, men den här kvinnan såg bortom det. Sakta men säkert utvecklade hon sin affärsidé genom att satsa på kvalitet i form av bra, designade arbetskläder till både personalen och de som ska flytta.

Dessutom utvecklade kvinnan sidotjänster som barnpassning i samband med flytten, städning, el- och gasbolagskontakter, lättare förtäring med mera för att minska trycket på flyttfamiljen.

Ett exempel på den japanska filosofin som vi västerlänningar kan lära oss mycket av - att utgå från det lilla och enkla och sedan bygga vidare.

Att bygga vidare är också temat på det som Mr Kobayashi tänker ägna sig åt när han någon gång i framtiden återvänder till Japan.

- Det pågår en generationsväxling med nya värderingar och livsstilar och det är dags för nya krafter att oavsett ålder, kön eller bakgrund leda landet in i framtiden.

- Jag ser verkligen fram emot att på olika sätt kunna bidraga där. Hur och i vilken form vet jag inte riktigt än, men det är viktigt att vi tar de rätta stegen och i rätt takt. Precis som i affärsförhandlingar är kontinuitet styrka och genom kontinuitet blir ockå drömmen sann, avslutar Mr Kobayashi.

Mer läsning

Annons